dinsdag 23 september 2014

Afvallen met beleid

Ik heb wel eens een paar keer pogingen gedaan om af te vallen, maar dat wilde maar niet lukken. Mijn leeftijd zit niet mee momenteel en ook de genen spelen een woordje mee gezien de familiegeschiedenis.
Toch heb ik weer eens een poging gedaan toen de zomervakantie begon omdat het gewicht op de weegschaal weer op 100 stond met een maat 48. En ik moet zeggen dat ik na 2 maanden nu 6 kilo kwijt ben! Niet echt veel, maar ik zie het toch met onsjes dalen!

Ik eet al vrij gezond, alles is bijna van de natuurwinkel, alles puur en ik eet ook vegetarisch. Ik drink geen alcohol of frisdrank en eet geen chips of andere vette snacks. Toch bleef ik maar op hetzelfde gewicht hangen. Ik moest dus andere drastische maatregelen nemen, maar welke? Ik hou er niet om calorieën te tellen of via een puntenstelsel, bovendien lust ik de voorgeschreven recepten toch niet eens. Ik moest dus echt iets gaan samenstellen wat op mijn lichaam reageert. En ja dat heb ik gevonden :-)
Beetje Montignacachtig en de rest van mezelf :-) Ik moet wel zeggen dat het in de vakantie beter ging dan dat ik weer werk omdat ik dan veel meer tijd heb.

Nu vraag je je misschien af, wat heb ik dan gedaan. Ten eerste ben ik langzaamaan suiker weg gaan laten. Niet zo dat ik het nooit meer mag, want als ik iets in de winkel zie liggen om te proeven, doe ik dat bv wel. |Zoiets komt dan 1 x per week voor en is heel bescheiden wat hoeveelheid betreft. Meer behoefte heb ik niet meer zelfs in zoet. Ik neem wel bv 1 x per week gedroogde mangostukjes. Stuk gezonder natuurlijk. Door te zeggen dat iets helemaal niet meer mag, heb ik er juist meer zin in dan normaal. Deze regel bleek de juiste te zijn voor mij. Ik verbied  het me niet, maar sta het me af en toe toe als de gelegenheid daar toevallig is. Maar ik neem geen stukken taart op mijn werk bijvoorbeeld, dat weiger ik wel.
Dat is dus over suiker. Overigens ik neem ook helemaal geen vervanging in de vorm van zoetjes. Ik heb die altijd zo ontzettend smerig gevonden die smaak, dan nog liever niets dan die. Bovendien is dat je lichaam voor de gek houden met chemicaliën en het is ongezond. Dan pak ik liever een dadel, ananasstukjes of een mango. Dat is geen stofje uit een product genomen, maar een heel product met gezonde vezels erin.

Het volgende wat ik heb aangepast, is de samenstelling 's avonds en vooral ook de combinatie. Niet altijd lekker, maar het is wel fijn om de volgende dag te zien als er weer een onsje af is!
Ik neem alleen koolhydraten met gekookte groenten of eiwitten, olijfolie e.d. met groenten. Dus geen koolhydraten met eiwitten/vet samen. Het beste resultaat geeft gekookte koolhydratent (rijst, quinoa, volkoren pasta e.d.) met gekookte/gestoomde groente. Niet altijd lekker, maar met Herbamare is het eetbaar. Dit probeer ik minimaal 3 x per week. Met vet/eiwitten en groenten dus 4 x per week.
Dit geeft gelukkig resultaat, alle andere pogingen niet.

Ook onsjes geven kilo's aan in verloop van tijd :-) Op naar de volgende kilo eraf...

6 opmerkingen:

  1. Nou goed bezig toch! Te hard afvallen is niet gezond (al zou ik het helemaal niet erg vinden om "ineens" 20 kilo lichter te zijn) en als je niet te streng bent voor jezelf is het ook nog eens veel makkelijker om vol te houden.
    Zelf ben ik ook (voor de zoveelste keer) bezig om gewicht te verliezen. Ook ik ban zoveel mogelijk de toegevoegde suikers. Maar anders dan jij eet ik nu juist veel meer vet dan normaal. Geen light producten meer voor mij! Maar échte boter om in te bakken en roomboter op brood of crackers. Als ontbijt neem ik een flinke kom Griekse yoghurt met (suikervrije! muesli) waarvan ik tot minstens een uur of 13.00 vol zit. (met als gevolg dat ik véél minder tussendoortjes eet). En het werkt! De weegschaal geeft 7 kilo minder aan in ongeveer 3 maanden en daar ben ik erg blij mee!
    Keep up the good work!
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig! Je kunt het beter op een manier doen dat je het er ook af kunt houden, dan dat je als een gek gaat en het er vervolgens weer aan vliegt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met kleine stapjes is vaak blijvender. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Marianne van der Zee24 september 2014 om 08:24

    Bekend verhaal, zo ben ik ook zeker 58 jaar aan het vechten geweest. Tot ik op een gegeven moment helemaal ziek werd van die cijfertjes , regels en weegschaal en om te beginnen de weegschaal in de kliko heb gesmeten.
    Nu had ik dus geen controle in de vorm van cijfers meer. Heel eng, maar langzaam ben ik gaan voelen wat de enige echte controle was en dat is mijn lijf.
    Dat gaf aan waar ik echt behoefte aan heb, wat niet goed voor me is omdat ik na het eten een opgeblazen en vol gevoel had of maagpijn of wat dan ook.
    Zonder dat ik het in de gaten had begon ik heel voorzichtig af te vallen, te merken aan mijn kleren. Dan praten we we wel over maanden, jaren. In die tijd heb ik geleerd om weer te genieten en mijn eten niet afhankelijk te laten zijn van externe factoren maar van de enige die recht van spreken heeft en dat is dat lijf.
    Natuurlijk had ik vreetbuien, chocoladevreetbuien, pakken koekjes, caramels en wat er verder nog aan lekkers was. Op den duur bleef het schuldgevoel ook weg en kon ik voelen hoe onprettig het in mijn lijf voelde.
    Op dit moment betekent het dat als ik iets wil kopen uit vraatzucht, ik kan voelen hoe het zou zijn om dat naar binnen te werken en heel erg vaak voelt dat vervelend. En soms voelt het heel lekker en dan doe ik het ook.
    Het klinkt heel simpel allemal en dat is het ook, het enige wat ik erg moeilijk vond was om die afval en cijfergedachten af te schaffen en ook was het soms een hele klus om mijn lijf te leren voelen. Het fijne is dat ik eindelijk dat afvalcorset waar ik mijn hele leven last van heb gehad uit heb mogen doen en ik eindelijk vrij ben. Geen spannende verhalen meer lezen over crashdieten of andere verstandige dieten maar mijn eigen ding doen.
    Wel ben ik heel veel gewicht kwijtgeraakt toen ik vegan ben gaan eten. Dat was uit principe maar ik kreeg als dank een geweldige geichtsvermindering.
    En nee, ik heb geen maat 36, geen idee wat ik weeg, heb wel 2x een nieuwe garderobe aan moeten schaffen maar ben nog steeds VOLslank. Maar ik voel me fijner in mijn lijf dan ik ooit heb gedaan.
    En ja, gisteren heb ik zoute versgebrande nootjes gekocht omdat ik in mijn hoofd had zitten dat ik daar zin in had. Heb er een paar van gegeten hoewel ik voelde dat ik vol zat en jawel, vanmorgen had ik nog steeds een vol en onplezierig gevoel waardoor ik heel weinig heb gegeten.
    En nee, heb geen schuldgevoel maar wel een heel vervelend vol gevoel en dat is voor mij veel effectiever.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik dieet nooit. Wel regelmatig nagedacht over mn gewoontes en daar n klein verstandig stapje in gedaan (elkeweek een manier om meer te bewegen, beter eten, minder eten) op n manier die voor makkelijk is en positief voelt. Totdat dat gewoonte is, en volgend e stap kan.
    Zo 12 kg kwijt na 7 jaar. Elk stapje hielp, niet altijd in kg.
    Maar dit hou ik oneindig vol, dit is gewoon. Dus kerst , ziekte , maakt niet veel uit.
    Zoek jouw bewegen en gezonde eten, komt goed.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.