donderdag 24 juli 2014

Leesvoer

Mijn eerste weekje vakantie zit er al weer op. Het gaat snel zoals gewoonlijk. Heerlijk uitrusten is het motto, tempo lager dan normaal en dat is niet moeilijk met dit weer. Toch doe ik iedere keer wel een klusje al is het niet veel.

Ik zit veel gekluisterd aan het nieuws net als velen en leef intens mee. Gelukkig heb ik geen naaste bekenden, maar via via bekenden zijn er wel linken. Dan merk je pas weer dat Nederland klein is, zelfs met 17 miljoen mensen. Ik weet niet of er bekenden via mijn werk zijn. Dat hoor ik over 3 weken. Afschuwelijk is dit. Maar zoals ik overal lees, het leven gaat door, al gaan gedachten steeds uit naar het gebeurde.

Ik ben begonnen met een grote boekenkast op te ruimen in mijn gang, daar waar ik hoofdzakelijk romans heb staan. Ieder boek heb ik nu in mijn handen gehad. Afgewogen te bewaren na wel of niet gelezen te hebben of weg te doen. Herinneringen van vroeger komen naar boven. Mijn moeder, de Middelbare Meisjesschool (MMS toen geheten), het avondatheneum (VWO), gekregen boeken, nieuw gekochte boeken en veel tweedehandse uit de kringloop. Ook nog teveel woordenboeken zag ik nu. Ik had de bovenste plank met literaire verantwoorde boeken staan. Veel van vroeger. Maar wat had ik daar de pest in. Ik vind ze gewoon niet om te lezen zo vreselijk. Dat heeft dan de naam litteratuur, terwijl een mooi en spannend boek prettig te lezen is en krijg je niet zo'n rare nasmaak in je mond. Ik heb er weer diverse gelezen, want in die tijd hield ik meer van samenvattingen. Ook met volwassenheid heeft het niets te maken. Ik vond ze toen niet mooi en nu ook niet. Weg ermee nu. Afsluiten. De boeken zijn nu echt gelezen tenminste. De tijden zijn veranderd. De schrijvers van toen, zijn niet meer de schrijvers van nu. met andere onderwerpen. Mooier, minder mooi, een afweging. Smaken veranderen in de loop der tijd.

Dan heb ik nog een vreemde gewoonte de geërfde boeken van mijn moeder te moeten lezen van me zelf. Zo maar om te weten wat zij las in die tijd. Soort afscheid ook. Pas dan mogen ze echt weg. Ik wissel wel af met die oude boeken en wat moderne.

Dan heb ik veel gratis boeken via het kastje van mijn werk. Veel zijn afgeschreven biebboeken, maar toch, veel is voor mij nieuw omdat ik 30 jaar niet meer had gelezen. Die staan niet zo mooi in mijn boekenkast dus die komen het eerste steeds aan de buurt. Het kastje daar is verleden tijd. In het begin ging het goed, maar het laatste jaar kwam er niks bij en ging er niets meer uit en was het over.Ik ruil ook nog met een collega. Wat uit is, gaat of naar haar of gaat naar de kringloop. Enkele verdwijnen meteen naar het oud papier die er echt niet meer uitzien. Ik weet wat de kringloop accepteert a.d.h.v. hun actierek.

Begin deze week ging ik dus heel trots met ruim 40 boeken naar de Kringloop. En nog een tiental ging naar het oud papier. Trots op me zelf. Maar ...  het actierek met boeken werd net gevuld met boeken van € 0,25 per stuk.. Tja, dan moet ik natuurlijk wel even snuffelen. En ja hoor, daar ging ik met 21 boeken weer de deur uit! Dat is 5,25 voor een boekenplank vol leesplezier! Nou ja, ik ben toch nog 30 cm kwijt aan boeken al met al moet ik maar denken :-)

6 opmerkingen:

  1. Oh, dat voelt zo lekker, ook al is het maar 30 cm. Ik heb ook maar 1 plank opgeruimd vandaag en ik heb weer ruimte!!!!!!!!!!
    Groetjes, Trees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik treuzel vreselijk met dit weer :-) Mag ook, ik heb vakantie tenslotte.

      Verwijderen
  2. Aangezien de bieb zomaar 50 euro kost voor een jaar.. Kun je 200 boeken bij de kringloop kopen en doorgeven of terugbrengen..
    Ik wou dat de kringloop hier dat soort prijzen hanteerde. De goedkoopste hier kosten een euro. Met vlekken, kruimels, scheuren en missende pagina's. Nette exemplaren kosten algauw vijf euro.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De gewone, bijna nieuwe boeken zijn vanaf 0,75 en gaan tot 2 euro of zo. Bij de andere kringlopen hier in de buurt zijn de prijzen ook hoger. Maar zeker geen 5 euro, rond de 2-4 euro. Alleen als het van die hele dikke pillen zijn en zgan.
      Bij ons was het abonnement al 65 euro per jaar, kwartje per dag per boek aan boete. Ik ben daar snel afgehaakt. Meer hebben dat gedaan... ze bestaan niet meer als bibliotheek.
      Het leuke is ook bij die kringloop, als je veel inlevert, krijg je een kaart met 10% korting om te besteden in de kringloop zelf.
      Dit is voor mij echt ideaal zo! Geen boetes ook. Terugbrengen of doorgeven wanneer ik wil en aan wie. Doe dit nu 2 jaar. Het actierek is iets van de laatste weken, was voorheen niet. Zij denken nog beter een kwartje dan niets. De andere kringlopen gooien ze gewoon weg als ze niet worden verkocht. Dat is het verschil in beleid...
      Marianne

      Verwijderen
  3. Grappig dat je toch weer vertrok met een hele stapel boeken! Maar toch goed opgeruimd!

    Bij onze kringloop zijn de boeken helaas meestal duurder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ze niet net hadden aangevuld, was ik ook met lege handen weer vertrokken :-)
    Ja, is echt ideaal dat actierek van een kwartje per boek. Ik weet niet hoelang ze hiermee doorgaan. Ik kijk nu niet eens meer naar de andere rekken. Alle boeken die al een paar maanden stonden, komen nu in het actierek. Beter dan weggooine zoals andere kringlopen. Dikke pillen van Konsalik, Agatha Christie, Antoon Coolen en diverse voor mij onbekende buitenlandse schrijvers. Verwacht er dus geen echte moderne schrijver tussen.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.