donderdag 22 mei 2014

Gratis zaden voor volgend jaar

Daar ik bijna altijd biologische groenten koop,ben ik begonnen met het verzamelen van zaden daarvan. Vooral van paprika's is dat goed te doen. Een poosje laten drogen op keukenpapier en daarna opbergen met datum en naam in een papieren envelop. Dat het dan geen eerste klas superieur zaad zou zijn, maakt me niets uit. Wel dat het van biologische oogst is.
Met tomaten is het al wel wat meer werk om zaden te drogen, maar ook goed te doen. En van pompoenen heb je meteen een mok vol. Wel meer werk met schoonmaken overigens.
Zo bewaar ik altijd ook de pitten van de avocado's in bloempotten en zodra het bruine schilletje weg is, dan begint het plantje al te groeien. Inmiddels heb ik daar al verschillende planten van.
Voor volgend jaar inmiddels weer paprikazaad genoeg van de rode exemplaren :-)

5 opmerkingen:

  1. Ja, op die manier doe ik het ook meestal. Zeker paprika's en ook de snackpaprika.

    Tomaten laat ik meestal een paar in de koelkast liggen, en gooi ze dan in een hoekje van de kas neer. Zorgen dat de grond vochtig blijft en er komen vanzelf plantjes.
    Zal ook wel lukken in een bakje met zaaigrond.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat lijkt me idd gemakkelijk! Bedankt voor de tomatentip :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. daar heb ik nog nooit aan gedacht, wat een goede tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die avocado in de bloempot, is dat een bloempot met grond? of een lege? En hoe lang laat je die staan, binnen of buiten?
    Mag de schil een beetje beschadigd zijn?
    Na hoe lang begint het te groeien?

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.