maandag 30 december 2013

Terugblik

Dit zal mijn laatste blogje worden van dit jaar. Ik ben me bewust dat ik de afgelopen maanden wat minder heb geschreven, tijdelijk is ook de rek er een beetje uit, maar die komt vast wel weer terug mezelf kennende. Momenteel heb ik gewoon teveel aan mijn hoofd, ondanks ik nog een weekje vakantie heb. Nu nog even nieuwe energie opdoen ;-)

De feestdagen zijn tot nu toe hier geruisloos voorbij gegaan. M.a.w. ik heb er niets aan gedaan. Geen extra uitgaven aan voedsel, snuisterijen of cadeaus en geen energie in drukke tijden om huis te versieren of weer op te ruimen. Morgen zal het echter minder geruisloos worden met veel geknal! Ook dit vier ik weer niet, maar de rest van de omgeving wel en dat zal te horen zijn. Ik heb mijn handen vol om de dieren rustig toe te spreken, want die kruipen weg in de donkerste hoekjes van het huis tot het geknal over is. Ik zet meestal als ik de eerste knallen hoor het geluid van de tv harder zodat de knallen wat zachter lijken. Wat mij betreft mag dat geknal echt wel een tandje minder. De laatste jaren met al dat geëxperimenteer met eigen gemaakte vuurbommen, voel ik me niet bepaald veilig meer.

Ik drink verder wel een druivensapje om het nieuwe jaar in te luiden ;-) Mijn gedachten zullen afdwalen en afscheid nemen van 2013. In het begin van het jaar heb ik afscheid moeten nemen van onze jonge kater van 5 jaar en sinds twee maanden zijn we weer een poesje en een kater rijker. Het gaat nog steeds niet goed tussen deze twee, dus veel geduld hebben nu en de deuren goed dicht houden. Afwisselend de ene binnen en dan weer de andere. Hopelijk zwakt het gedrag van de kater nog wat af en kan iedereen t.z.t. weer gewoon bij elkaar.

Verder heb ik dit jaar weer een reorganisatie overleefd op mijn werk en een collega zien vertrekken. Iedere keer is het toch weer spannend welke richting het op gaat. Al denk ik wel dan jongeren sneller weer aan een baan zullen komen dan ik met mijn leeftijd. Al gun je niemand natuurlijk ontslag.
Het is ook steeds afwachten met het krijgen van nieuwe stagiairs. De ene vergt meer energie dan de andere. De vrije tijd heb je dan hard nodig om weer wat energie op te laden.

Met klussen is er weinig verricht, zelfs door derden. Niet alleen mijn lichaam moet het aan kunnen, ook mijn geest telt aardig mee. Ik merk goed dat ik geen 20 meer ben als ik ook een baan daarnaast hebt en een huishouden met thuiswonende dochter die niet lekker in haar vel zit.

Wat heel veel indruk heeft gemaakt dit jaar is dat ik ook weer wat digitaal contact gekregen met een paar familieleden. Dat voelde meteen vertrouwd aan, maar ook een beetje vreemd na zoveel jaren. Ik was ze al die tijd uit het oog verloren na het overlijden van mijn ouders en zelfs verder terug vanaf mijn jeugd. Via Facebook heb ik er ineens een hele hoop terug kunnen vinden. Dat is apart omdat ik ze alleen herinner uit mijn jeugd en zij zijn zelf nu al veelal grootouders. Hun kinderen ken ik dus niet eens. Dat voelt vreemd zo'n gapend gat in de tijd. Ik moest echt even wennen. Hun verhalen hebben ook diepe indruk gemaakt.

Op consumindergebied ben ik goed bezig geweest. Zeker 95% eten we voortaan biologisch en koop ik veel reclames of producten met kortingen.
De post waar ik nog te veel aan uit gaf, was altijd aan boeken en tijdschriften. Ook dit heb ik goed beperkt dit jaar door deze voornamelijk bij de kringloop te kopen.
Voor kleding heb ik ongeveer 150 euro uitgegeven dit jaar.
Waar ik veel aan uit heb gegeven, is aan hobbymateriaal, zoals stofjes e.d. bij een webshop die ermee stopte. Daar heb ik geen spijt van omdat ik hier nog regelmatig erg van geniet.

Er is vast nog veel meer om over na te overdenken van 2013, maar voor hier op dit blog laat ik het hierbij.
Ik wens mijn bezoekers in ieder geval een heel gezond 2014!

6 opmerkingen:

  1. Het zelfde gewenst voor 2014! En wat de knallen betreft, ik zou het ook liever over slaan elk jaar. Het zou ook een stuk beter voor het milieu zijn als we er gewoon met zijn alle mee stoppen. Of. Gemeentes het collectief doen en op een vaste plek gaan afsteken. Kunnen geïnteresseerde komen kijken en andere hebben er geen last van, ook besparen, geen opgeblazen prullenbakken en bushokjes meer, maar ach dit is nou eenmaal hoe het gaat. Blogaanmnbeen.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier nog een die niet veel aan de feestdagen heeft gedaan. Lekker rustig. En dat vuurwerk mag van mij best verboden worden, maar dat zal wel niet gaan lukken. Een heel gezond en bewust 2014.
    Groetjes, Trees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn,dat je je werk nog hebt. Een goed 2014 gewenst. Ik geeft de hond morgen Bach-rescue.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij moet ik dat ook nog hebben, goed idee!
      Marianne

      Verwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.