dinsdag 28 mei 2013

Afval, onkruid of groente?

In mijn moestuin beginnen de verschillende soorten groene en rode sla al lekker te groeien. Ik pluk altijd de onderste grote bladeren en haal er nooit het hele kropje uit. Zo kan ik tot eind van de zomer van mijn kropjes sla genieten. De eerste slablaadjes heb ik al een paar keer geoogst nu.

Ik vul de sla tegenwoordig altijd aan met een handvol jong zevenblad, waar ik vorig jaar mee gestart ben te gaan eten. Het ruikt en smaakt heerlijk! Vandaag nog gesnipperd gegeten door een gebakken ei. Bovendien is het biologisch en ik heb er meer dan genoeg van in mijn tuin. Zo is er in een wilde tuin nog genoeg wat ook eetbaar is, zoals het jonge zuringblad (in de grote en oudere bladeren zit teveel oxaalzuur), look-zonder-look, muur, hondsdraf en netels. Je hebt zo je bord vol hiermee! Puur natuur, onbespoten, vitamine c in natuurlijke vorm en gratis.

Ook ben ik vorig jaar gaan experimenteren met 'herbruikbare' groente door het onderste stukje in de moestuin te zetten. Ik zoek dan ook vooral naar groente in de natuurwinkel met wat worteltjes eraan. Het meeste is vorig jaar erg goed gelukt. Ook nu weer. Zo heb ik van de lente-uitjes weer mooi uitgelopen groen, van prei en bleekselderie. Met venkel ben ik nog aan het experimenteren.

Ook van het zogeheten groente-afval is nog veel eetbaar. Als een ui boven uitloopt, is het mooie groen goed eetbaar. Of het groen van worteltjes dat fijngesnipperd door de sla kan. Maar ook het groene loof van radijsjes wordt vaak vergeten dat dat ook eetbaar is en door de sla kan. Bekend is denk ik wel dat de broccolistronk fijngesnipperd kan worden. We gooien nog veel te veel weg van groente.

Het nog goede groente afval maar iets minder mooi om zelf te eten, zoals van prei, snipper ik tegenwoordig fijn en doe dit door het hondenvoer.
Ik merk echt dat ik steeds minder in de compostbak hoef te gooien. Zelfs de zaadjes van biologische producten, droog ik en hou dat apart.

3 opmerkingen:

  1. he weer een paar goede tips, weet je misschien ook of het groen van de knoflook bruikbaar is?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zag hier zuring staan. Morgen eens gaan knippen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. paardenbloemen kun je gebruiken voor siroop en stroop en het blad ook door de sla

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.