zaterdag 29 december 2012

Slaapdrankje?

Sinds twee jaar ben ik van een nachtuil veranderd in een vroege vogel omdat de dagen zo kort leken als ik zo laat ging slapen en zo laat eruit. Al was het alleen maar verschuiving van tijd; de uren dat ik op was, waren hetzelfde. Zoals het nu is, vind ik het prima. Vroeger naar bed en vroeger eruit.
Alleen deze vakantie ben ik sinds een paar dagen weer terug bij af en slaap een gat in de dag. Gelukkig maakt mijn dochter me wakker anders zou ik zo weer doorslapen. Nu ben ik al twee keer deze vakantie pas om 1 uur wakker geworden. Wat is nu het geval. Ik drink 's avonds om er niet uit te hoeven 's nachts liever geen thee meer. Koffie hield me niet wakker, maar zorgde wel dat ik er 's nachts ook uit moest, maar minder dan thee. Daarom dacht ik om maar eens aan de appelsap te gaan, de biologische wel te verstaan van de natuurwinkel. Je zou denken dat ik daar wel een volle blaas van zou krijgen, maar nee hoor, totaal niet en alles is in diepe rust. Zelfs zo dat ik diep slaap en heel lang ook nog. Ergens best raar. Het werkt bij mij wel, dus probeer ik het maar te onthouden dat dit dè remedie is voor eventueel niet te kunne slapen. Ik heb er een paar dagen tussen laten zitten, het weer uitgeprobeerd en weer sliep ik diep en lang. Slaapdrankje bij uitstek voor mij!

7 opmerkingen:

  1. Als je "gewone" zwarte thee dronk voorheen: die bevat ook caffëine, net als koffie. Dat heeft een ontwaterend effect, net als het stimulerende effect dat bekender is. Beide niet bepaald bevorderlijk voor een goede slaap.
    groetjes, Marjolijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik drink nooit zwarte thee, alleen kruidenthee. Dat heb ik echter de afgelopen dagen ook niet 's avonds gedronken.

      Verwijderen
    2. Dan moest ik ook die appelsap maar eens gaan proberen, ik moet er niet vaak uit om te plassen maar slaap moeilijk in. Lig soms 2 uur wakkker, maar wil niet altijd slaapthee drinken (voor mij werkt citroenmelisse met papaverbloemblad heel goed, uit eigen tuin). Pas overigens met kruidenthee op: sommige kruiden zijn stimulerend! Maak jij je eigen mengsel? Wissel je af? Groetjes, Marjolijn.

      Verwijderen
    3. De appelsap zat tegen de houdbaarheidsdatum aan. Misschien dat het een beetje is gaan gisten dat ik er zo goed en diep op kon slapen.
      Voor ik ga slapen ga ik altijd nog even lezen. Van lezen krijg ik ook slaap en moet zodra ik slaap krijg er dan meteen aan toegeven. Doe ik dat niet en lees door, raak ik over de slaap heen.
      Klopt, met kruidenthee moet je geregeld afwisselen!
      Alleen de zomer maak ik wat eigen kruidenmengsels van wat ik in de tuin heb staan, zoals brandnetelthee, jasmijn of braam-, aardbei- met framboosblad. Dit jaar meiboombessen gedroogd om dit straks samen met de bloesem te kunnen drinken.

      Verwijderen
    4. AppelWIJN dus.... Ja kunst, daar slaap je wel van!
      Lekker zo'n grote tuin als jij hebt en leuk allerlei fruit. Komend jaar hoop ik ook wat meer (klein)fruit aan te planten, maar heb niet veel ruimte. Door lezen ga ik nog later slapen... werkt maar heel soms. Marjolijn.

      Verwijderen
    5. Alleen de frambozen deden het goed dit jaar. Zelfs geen aardbei kunnen eten, die waren groen al steeds weg. Ook de bessen waren er al af toen ze nog niet eens goed rood waren door de vogels.
      Veel 'bezoekers' gehad afgelopen zomer...
      alleen de sla ging goed :-)

      Verwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.