donderdag 29 november 2012

Zakmessen

Je zou er niet aan moeten denken dat alle schooljeugd nu met zakmessen naar school zouden komen, al zal het best nog wel af en toe stiekem gebeuren. Maar vroeger in mijn lagere schooltijd, was dat eigenlijk heel normaal. Ook meisjes liepen met zakmesjes rond. Niet voor veiligheid, maar voor o.a. het spelletje 'Landje Pik'. Ook gewoon tijdens pauzes op de lagere school, geen probleem verder. Ik zat op een Nutsschool en dat was een gemengde school. Al heel gedurfd in die tijd dat er zowel jongens en meisjes samen in de klassen zaten.
Ik had er laatst nog met mijn dochter over en ze wist niet wat 'Landje Pik' was. Er werd een stuk grond goed egaal en plat gestreken met schoenen en daarna met de hand. Dan werd er een groot vierkant getrokken en werd er met een zakmes gegooid. Die lijn mocht dan doorgetrokken worden tot de omgrenzende lijnen. De volgende mocht dan in jouw land mikken en weer zo de lijn doortrekken zoals de mespunt in de grond stond. Dit ging net zo lang tot er geen 'land' meer over was en degene met het meeste land had gewonnen.
Je dacht er niet eens aan dat een zakmes ook een wapen kon zijn of er een ander mee pijn kon doen. Het was gewoon om je appeltje mee te schillen of in dit geval 'Landje Pik' mee te spelen.
Wat zijn de tijden toch veranderd! En dat zeiden mijn ouders ook al in die tijd...

3 opmerkingen:

  1. Dat spel deden wij ook.Inderdaad is er nu veel verander. Mobieltjes in de klas.Soms ieder een eigen laptop.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha Ja dat heb ik tot in den treure gespeeld. Ik was er ook nog goed in. En het allerliefste met het scherpe aardappelschilmesje van mijn moeder. Stel je eens voor dat mijn dochter nu naar buiten zou gaan met mijn mes. brr... nee de tijden zijn echt veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe tijden toch veranderen! In mijn tijd was er ook geen wapen. Wel rustiger dan nu. Ik geef het doen om nu je kind op te voeden. Dat dachten onze moeders waarschijnlijk ook.
    Groetjes, Trees

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.