donderdag 4 oktober 2012

Kleine walnotenoogst 2012

Vorige week met die harde storm hoorde ik de noten uit de walnoot kletteren. Tussen de windstoten heen, raapte ik ze snel op. Voor 1 dag had ik er best veel. Die laat ik dan bij de radiator goed drogen want ze schimmelen anders erg snel.

De totale oogst viel echter wel tegen, al raap ik er momenteel iedere dag nog wel een handjevol. Vannacht zijn er ook veel gevallen met die harde regen. Vorig jaar was het nog minder dan nu, een vergiet maar. Het jaar daarvoor echter had ik meer dan ooit, wel drie grote emmers vol. Het blijkt dat de oogst dit jaar zo tegenvalt omdat het nog vroor toen de sapstroom al op gang was gekomen in het voorjaar.

Mijn dochter deed zich te goed aan de groene bolsters die ze in een grote glazen heeft gedaan met olijfolie. Dat moet in het zonlicht nu drie maanden trekken. De olijfolie zou dan geschikt zijn voor zelfbruiner. Het is nog maar een experiment, dus we wachten af ... Met kerst moet het bruine spulletje goed zijn. De houten schilletjes wil ze nu ook van me om te koken voor de bruine vloeistof.

De tussenschotjes in de walnoten zelf zijn goed voor hart en vaten om daar thee van te trekken. Zo'n 5 tussenschotjes per keer laten trekken en daar dan in de loop van de dag 2 tot 3 kopjes thee van drinken. Het schijnt ook goed te zijn om de bloedstroom in de kleine vaatjes goed te doen verlopen (gelezen in diverse boeken). Dus goed voor koude handen en voeten.

Het vruchtvlees van de walnoot zelf is goede olie en de omega-3 die erin zit. Iedere dag is het nu lekker smikkelen. Het is ook goed voor de hersenen, daarom zit het ook vaak tussen studentenhaver. De helften van een walnoot lijken ook zelf op hersenen.

Ooit las ik ergens op een blog dat je bruine schillen van de noot zou kunnen vermalen tot gruis. Weet alleen niet meer waar dat goed voor is... Ik gooi de schillen zelf altijd weer terug onder de boom zodat de voeding weer terug kan gaan. Na een jaar is er geen schil meer te zien.

Momenteel is er erg veel eekhoorntjesbezoek in de walnoot. Ik zie dan ook veel halve schilletjes her en der liggen. Zo leuk om te zien hoe ze met hun kleine knuistjes zo'n noot oppeuzelen! Ze zitten hier vaak met z'n tweeën. De donkerste is dan het mannetje. Volgend jaar heb ik vast weer net als ieder jaar veel notenboompjes in mijn tuin op de onmogelijkste plaatsen! Helaas moet ik ze wel weghalen. Ik ben nog wel achter in de tuin naar een plek aan het zoeken waar deze wel zou kunnen staan nog zodat mijn moestuin nog genoeg licht krijgt. Het stikt daar momenteel van de hazelnootbomen, maar daar die onder de hazelnoorboorders zit, heb ik daar toch geen oogst van en kunnen er misschien daar een paar van weg. De waterscheuten zijn daarvan weer prima geschikt voor wigwams voor bonen in de moestuin.
Walnoten kennen gelukkig weinig ziektes. Een boom gaat na tien jaar pas noten dragen. Die je koopt bij een tuincentrum na 3 jaar. Er wordt niet voor niets gezegd: Boompje groot, mannetje dood. Van stek naar hoge boom duurt onderhand een half mensenleven. Mijn walnoot staat er nu 40 jaar. Deze heeft mijn moeder nog geplant als natuurlijke parasol naast de plaats en om zo minder insecten daar te hebben. Misschien is het wat minder, maar ik word toch ook echt lek gestoken door de muggen op bepaalde warme bepaalde dagen 's avonds.
----------------
P.s.: Iets heel anders. Weten jullie waar het blog van Veelteveel van Johanna is gebleven, wat de nieuwe naam misschien is en of ze nog wel blogt? Ik las haar blog altijd graag en mis het bij het dagelijkse lezen :-)

9 opmerkingen:

  1. Hier is de hazelnoten boom vrijwel zonder noot. Jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier wel hazelnoten, maar weinig en met allemaal gaatjes van de hazelnootboorder.

      Marianne

      Verwijderen
  2. ook hier veel en veel minder walnoten dan andere jaren, Hier worden ze best veel gebukt in gebak en vooral met feestdagen is er altijd taart met (gemalen)walnoot. Wij bewaren ze in netten waarin uien enz in zitten dan kan er toch lucht bij en drogen ze lekker. Na de feestdagen wordt alles gepeld en gaat ze in zakken van 500gr in de vriezer zodat we er hopelijk het jaar rond mee komen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goed idee om ze in netten te laten drogen! Ik zit altijd met dozen en bakken te rommelen op de radiatoren. De hond lust ze ook en pikt er geregeld eentje. Als ik ze in netjes ophang, hangen ze ook veilig.
      Je tweede idee is om ze te pellen en te bewaren in de diepvries. Ook daar had ik niet aan gedacht!

      Marianne

      Verwijderen
  3. Hoihoi, Leuke weetjes over walnoten. Ik vind ze heerlijk!
    Ik mis het blog van Jolanda ook. Ik ben benieuwd waar ze is gebleven. Een maand geleden schreef ze inderdaad dat ze er mee zou stoppen en een ander blog zou beginnen, ben ook benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er was toen iets mis gegaan met haar blog net voor haar vakantie en schreef dat ze na de vakantie met een nieuw zou beginnen.

      Verwijderen
  4. veel te veel is verder gegaan als mevrouww.blogspot.nl
    groetjes van lydia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. mevrouww.blogspot is toch van de polderexpres.punt.nl en niet van Veelteveel?

      Verwijderen
  5. Walnoten zijn heerlijk! Bij ons oude huis vielen de walnoten van de buren in onze tuin, maar hier kregen we een zak van de vader van de vriendin van mijn zoon.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.