zaterdag 1 september 2012

Oogstresultaten

Dit jaar had ik sinds pakweg een jaar of tien de moestuin weer onderhanden genomen die totaal overwoekerd was door grote braamstruiken, brandnetels Acaciabomen, fluweelbomen, zuring, hulst, klimop enz. Ik had 17 borders van ongeveer 1 x 1 meter en 11 daarvan heb ik weer teruggewonnen dit jaar. Daar heb ik vanaf maart tot de eerste week van mei aan kunnen werken met schoonmaken, want later zitten de wortels gewoonweg te strak in de (zand)grond. Ik heb niet als gewoonlijk de schop gebruikt om af te steken en dan met de riek de plag eruit gewipt, maar dit keer met de hand zoveel mogelijk er beetje bij beetje uitgetrokken en dan verder met zo'n worteldraaier de grond omgewoeld. Daarbij hoefde ik niet zoveel kracht te gebruiken. Ook steeds de schoongemaakte borders bijgehouden. Volgend jaar de andere 6 ook nog en ik heb mijn moestuin weer terug.

Ik heb ook het e.e.a. gezaaid en kleine plantjes per 4 steeds bij een tuincentrum gekocht en gezet. Dit om ook te kijken wat het doet en niet. Over het algemeen is het een beetje tegengevallen qua oogst betreft, maar dat mag de pret niet drukken. Ik vond het heerlijk daar vertoeven en het deed me erg goed te aarden en te kijken. Volgend jaar probeer ik het gewoon weer. Het is ook logisch dat de grond niet helemaal optimaal was. Bovendien heb ik wat ik nooit daar had, veel last van slakken. Ondanks mijn vele koffiedrap die ik om de randen heb uitgestrooid heeft dit niet mogen baten. Volgend jaar maar eens proberen met een hoop dennennaalden. Daar schijnen ze niet graag overheen of door te willen lopen.

Ik had een aantal aardbeienplanten gekocht. Ze groeiden goed en hoog, stonden in bloei, gaven groene vruchten en dan waren de vruchten weg. Ik heb er precies eentje zelf geproefd. Geen idee wie de schuldige waren, slakken of vogels. In het verleden gingen aardbeien juist altijd zo goed en dit jaar totaal niet. En dat terwijl er best veel groene aangezeten hebben, maar nooit rood zijn kunnen worden. Zelfs zijn er maar twee stekjes uitgegroeid en dat is ook niet veel.

Veel bessen hingen aan mijn struiken, maar voordat ik kon oogsten waren ze allemaal verdwenen, zelfs de witte en zwarte! Vorig jaar ging het goed, maar dit jaar een enkel besje geproefd en daar is het bij gebleven. Zelfde met de frambozen. Ik zag ze wat roze en daarna waren ze weg.

Ik had vier koolplantjes en die waren ook ineens van de ene op de andere dag verdwenen. Wat wel goed ging waren vier koolrabi's. Die wil ik zeker volgend jaar weer in mijn moestuin. Ze waren heerlijk. Ik heb ze geschild en zo als een appel opgegeten. Nu  staan er nog 4 plantjes waar spruitjes aan moeten komen en die gaan tot nu toe ook aardig goed.

Wat erg goed is gegaan, zijn de slaplantjes. Totaal niet opgegeten door slakken, zelfs geen luizen. Leuke oogstjes steeds van gehad. Ik haalde steeds de buitenste grotere blaadjes ervan af. Nu zijn ze bijna allemaal aan het doorschieten. Ook de rucola heeft het goed gedaan en smaakt nu een beetje bitter. De andijvie deed het voor mijn tuin ook redelijk. Niet van die knotskroppen, maar ik oogstte ook steeds de buitenste bladeren. Daartussen heb ik afrikaantjes gezaaid. Het ging allemaal wat traag. Het zijn nu leuke plantjes, maar staan nog niet bloei, Die afstemming was dus niet je van het nu de sla is uitgebloeid.

Ik had een hele hoop meloenplantjes en pompoenen, Voorzichtig zette ik er een paar  in de moestuin, maar steeds waren ze weer weg. Dan weer een paar in een andere uithoek, maar weer hup weg. Momenteel staat er nog eentje verscholen onder een appelboompje, maar erg hard wil het niet groeien. De twee die ik nog over heb, staan in een bloempot, ze staan wel in bloei, maar willen niet hard groeien. Ik durf ze echter niet in de moestuin te zetten, want dan zijn ze morgen weer weg. Geen idee wie die plantjes zo lekker vinden. Ik heb een courgette gezaaid, maar slechts 1 plantje heb ik kunnen overgehouden. Dat wilde gewoon niet, Het groeit erg traag en geeft af en toe maar een bloem. Echter geen vruchtzetting. Het is nu nog maar 20 cm groot. Dat wordt niks meer zo.

De tomaten hebben een hele poos een stilstand gehad, maar in augustus hebben ze ineens een spurt gemaakt. Helaas zitten in de zelf gezaaide nog steeds geen bloemen. Ik had vier planten gekocht en die hebben wel een paar tomaten. De tomaten staan allemaal in bloempotten op mijn plaats. Iedere dag moet ik er wel weer eentje opbinden of even in het gelid terugzetten.

Ik heb een zak met uitgelopen aardappels in twee borders gezet. De planten zijn niet hard gegroeid en zijn nog erg klein. Ben benieuwd of ze nog wel aardappels hebben gevormd in de grond straks.

Waar ik een superoogst van moet hebben, is van de aardperen. Ik vond ze na 10 jaar terug in een border en hebben dus ieder jaar hun best gedaan zonder op te vallen. Al met al had ik een emmer vol eruit gehaald in het voorjaar en die ook weer na het schoon maken van de border teruggezet. Volgens mij is echt alles uitgekomen. Ze zijn al bijna 3 meter hoog. Ik ben benieuwd of ze ook nog bloemen geven zoals jaren geleden. Het zijn net kleine zonnebloemen. Nu moet ik alleen niet vergeten straks een paar te oogsten. Ze kunnen gewoon de hele winter in de grond blijven zitten. Dus oogsten als ze gegeten worden.

Alleen de stokbonen zijn opgekomen en hebben lange gele peulen gegeven. Dit is goed gegaan. Ook nog een handjevol peultjes en erwtjes geoogst. Andere bonen zijn niet aangeslagen. Bij de stokbonen heb ik ook Oost-Indische kers gezaaid en die bloeien nu aan de voet van de stokken erg mooi oranje.

Ik had ook nog een bordertje met wilde bloemen gezaaid voor de bijen. Ik vond dat een beetje een zielig gezicht. Geen bij te zien daar. Waar ik constant vanaf het voorjaar tot nu veel bijen zie, is op de bloemen van de stinkende gouwe. Dat is hun favoriete plant hier.

Over de hazelnoten had ik al een blogje gewijd. Dat was niets i.v.m. de hazelnootboorder. De walnoot daarentegen zit overvol, dus dat wordt weer zoals ieder jaar smullen.

De pruimenboom had 9 pruimen waarvan het er 6 gehaald hebben, maar er weer 2 opgepikt waren door vogels, dus bleven er nog 4 voor mij over. Ze smaakten goed.

De radijsjes hadden geen verdikte wortel gekregen en schoten alleen maar door. Het wachten is nu op de winterwortels waar ik maar een paar kleine plantjes van zie.

Dat was mijn hele oogst voor uren en uren werk :-) Ik weet dat het ook komt doordat het niet licht genoeg meer is in mijn moestuin. Een grote wilde gele pruim is gedeeltelijk voorover gevallen en ontneemt veel licht. Dit jaar heeft deze bijna tot geen pruimen gegeven, dus ook daar ga ik maar eens flink snoeien.
Als pruimenbomen dood zijn, groeit vaak de onderstam als wilde pruim nog wel door en geeft heerlijk gele of rode pruimen, waar we jaren plezier van gehad hebben.
Beetje bij beetje moet de grond nu ook verbeterd worden en wil ik volgend jaar meer zaaien. Dit jaar had ik voor de zekerheid een aantal plantjes gekocht, maar dat is wel leuk voor oogst, maar leuker is het ook te zaaien. De moestuin wordt vast wel weer net als vroeger. Ik moet er alleen tijd en energie instoppen. Zo hard groeit daar niet alles omdat ik ook geen kunstmest gebruik en alleen maar compost van biologische groente en fruit.

3 opmerkingen:

  1. Jij hebt een flinke moestuin. Dat kost tijd en energie. Jammer,dat je oogst tegenviel. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een grote moestuin! De mijne is 6 bakken groot.
    Een lol dat ik er van heb. Niet de oogst, want die is ook niet wat ik ervan verwacht had, maar het zien groeien van de produkten die het wel goed doen.BV snijsla.
    Groet, Trees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig heb je veel lol in je moestuin werkzaamheden, maar erg jammer dat de oogst zo tegen valt.
    Wat betreft de courgette: ik ben er bij ons achter gekomen dat de (obese) slakken al in de bloem kruipen en daar vanuit de vrucht aantasten. Met het gevolg alleen maar kleine stompjes...

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.