donderdag 30 augustus 2012

Vlierbessen

Ja ja ik heb ze dit jaar zelf echt kunnen oogsten: vlierbessen! Vorig jaar waren de vogels me voor geweest. De ene dag zag ik ze nog hangen en de andere dag waren ze al weg. Natuurlijk net de dag dat ik wilde gaan plukken. Ik had de boom vorig jaar eerst flink gesnoeid want hij staat wat ongelukkig in het midden van de zijkant van mijn huis in het pad en bij nood wil ik daar toch langs kunnen. Dus rigoureus gesnoeid omdat ik weet dat het heel hard aangroeit. Dit jaar waren de takken zelfs hoger en langer weer en lagen ze zelfs over het schuurtje heen. Prachtig was het weer met die bloesem. Zelfs daarvan had ik er kunnen oogsten dit jaar. De eerste schermen had ik te drogen gelegd in de oven, maar ik had wat verkeerd gedaan en de oven dichtgedaan, terwijl die natuurlijk met drogen een stukje open moet staan. Gevolg bruine bloesem en niet meer bruikbaar. Gelukkig had ik meer en de volgende schermen gingen in de open oven om te drogen en dat lukte goed. Helaas ging er daarna weer wat mis en viel de hele zwik op de grond en heb ik het toch maar weggedaan. Volgen jaar beter opletten maar weer.
Mijn hoop was nu gevestigd op de bessen. Ik zag de kleine groene besjes komen en ging echt iedere dag wel eventjes kijken omdat ik toch veel in de moestuin aan het werk was. Afgelopen week zag ik dat er besjes waren verdwenen hier en daar en dacht meteen, nu is het de tijd om ze te oogsten! Er zaten geen groene meer aan. Vreemd genoeg zag ik van bovenaf toen ik mijn balkon aan het verven was dat er weer nieuwe schermen hoog in de takken hingen. TE hoog voor mij om ze af te knippen dus mogen de vogels hun best doen. Apart maar mooi gezicht, vlierbloesem samen met rijpe bessen! Ik had wel tien keer gekeken of dit de juiste vlierbessen waren, want ik ben dit al jaren van plan, maar de angst dat ik de verkeerde zou nemen, was er altijd. Maar diverse boeken en op internet geven toch echt hetzelfde blad als de struik/boom die ik heb, dus ik heb het erop gewaagd.
Het viel me erg mee om de besjes van de trosjes te ritsen met een vork. Wel ben ik nog een hele tijd bezig geweest om de topjes eruit te halen met besjes. Al had ik al behoorlijk wat recepten her en der gespaard, ik wist nog steeds niet wat ik ervan wilde maken, siroop of jam. Ik heb ze daarom maar in een plastic zak in de diepvries gelegd voor als ik mijn keuze eindelijk heb gemaakt wat ervan te maken. Van te voren heb ik ze wel even gewogen i.v.m. met het toevoegen straks van suiker of honing als ze worden gekookt. Het was in ieder geval 465 gram. (Voor het geval ik het straks niet meer weet, kan ik het nog mooi hier nazoeken...). Mijn dochter heb ik met klem gezegd er niet van te snoepen omdat ze zo giftig zijn en eerst gekookt moeten worden. Ik plak er nog een etiket voor de zekerheid op. Ze vond het maar eng dat experimenteren en wil er straks dan ook niks van. Tja een bruine boon is ook giftig als ze nog niet gekookt zijn. Met meer bessen is dit het geval. Een vogelmaag kan daar echter wel tegen.
Als de besjes van de vlierbloesem die nu hoog in de takken hangen straks ook door de vogels zijn verorberd, gaat de snoeischaar weer in de boom. Ondertussen ga ik een keuze maken wat ervan te maken ;-)

6 opmerkingen:

  1. ook de bessen kun je eten hoor, ik vind het lekker in yoghurt ofzo. Is zelfs heel goed voor je (flavonoiden = de paarse kleur, geeft wat extra weerstand tegen verkoudheid).
    Veel plezier met sap koken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, maar niet rauw toch, alleen maar gekookt. Staat in alle boeken en op internet ze te koken voor je ze eet.

      Marianne

      Verwijderen
  2. De bloesem kun je ook gewoon aan de lucht drogen, op een theedoek. Gaat erg snel op een droge plaats zoals een zolder bijvoorbeeld. Van de bessen maak ik meestal siroop, lekker om met water aan te lengen (warm of koud) of op de yoghurt/vla. Succes met de besjes. En ja, eerst even koken is wel verstandig als je geen maagpijn wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal droog ik ook liever in de zon of binnen (vaak brandnetels en braamblad). Op dat moment was het nogal vochtig en wilde ik het met de oven proberen. Volgende keer weer gewoon op de andere manier :-)

      Ja, dacht dat al: eerst koken. Heb ze nog nooit verwerkt, dus is voor mij een experiment!

      Marianne

      Verwijderen
  3. Helaas de meeste bessen in eigen tuin hangen te hoog. En ik houd zo van siroop. De enige bessen die ik zie,zijn de vlekken op de vloer.En het twee keer per dag opvegen op het plaatsje. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om te lezen en wat moedig... ik weet nooit wat vlierbessen zijn. En dan nog vind ik het ook eng.
    Maar ik ben heel benieuwd wat je maakt en hoe het wordt.
    Groeten en fijne dag verder.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.