woensdag 29 augustus 2012

Techniek staat voor niets?

Ik vind dat ik een leuke baan heb met leuke werkzaamheden. Maar sinds een jaar is het een regelrechte crime geworden met alles wat met ICT te maken heeft en mijn werkzaamheden. Steeds heb ik weer hoop dat het de goede richting opgaat en meteen daarna komt er weer een domper met allerlei problemen. Het begon met een nieuw netwerk. Voorheen was dat voor iedereen hartstikke traag, niet voor mij want ik had een 'standalone' pc en indirect aangesloten in het netwerk. Echter met mijn grote grafische programma's was totaal geen rekening gehouden met het nieuwe netwerk ondanks ik dat van te voren een paar keer had doorgegeven. Nee, zou absoluut geen probleem zijn, werd steeds gezegd. Mijn bezorgdheid was niet voor niets! Een jaar lang liep ik bij het minste geringste vast en wist zeker dat dat een geheugenprobleem was. Dagelijks, zo niet een paar keer per dag, moest ik de ICT bellen om de sessies los te maken voor ik weer verder kon gaan. Ik ben dan wel geen techneut, maar ooit in het verre verleden, in het hele begin van computers, jaren 80, ben ik zelfs nog een poos zelf beheerder geweest naast mijn baan van secretaresse. Ik deed dat er gewoon even bij omdat ik het meeste van de programma's wist en anderen zelfs les gaf. Meestal hield dat in advies geven over Word (en Wordperfect) en wat programmaatjes installeren. Iets weet ik er dus wel van, maar de techniek is zo hard vooruit gehold dat ik echt niet alles kan bijhouden op dat gebied en het graag aan anderen overlaat. Al vind ik het nog steeds wel knap dat ik nog steeds meer weet dan mijn dochter op pc-gebied ;-)

Maar goed, ik ben dus weer aan het werk. Met alle computerperikelen erbij. Voor de vakantie was alles nog redelijk goed. Voor de zekerheid heb ik mijn laptop mee naar huis genomen zodat er geen experimentele dingen mee uitgehaald zou worden door deze of gene in de vakantie. Echter in de vakantie hebben ze wel hier en daar wat draadjes en kabeltjes weggehaald overal in het gebouw en vervangen. Waar ik zit is alles uitzondering vanwege de laptops en buiten het netwerk moeten werken vanwege het geheugen. Daar is geen rekening mee gehouden en heeft een overijverige ICT'er alles nu weggehaald. Maandag begon het dus al dat ik kabels miste en niet via de server op het netwerk kon. Daar ik genoeg mailtjes nog te verwerken had, was dat niet zo'n probleem en ging ik gezellig bij mijn collega's zitten en werkte via het 'kastje' van het netwerk. Wel had ik ICT doorgegeven dat ik op woensdag een deadline had voor de drukker met vormgeven en wel verwachtte dat ze het dan voor me in orde hadden gemaakt. Moet kunnen, 2,5 dag toch voor een kabeltje en installatie? Vanmorgen zag ik wel het bewuste kabeltje, maar het e.e.a. was niet getest en niet aangesloten, dus daar schoot ik wederom niets mee op. Ik voelde weer meteen iets, wat ik met de vakantie niet meer had gehad: de grote ergernis van de vaak niet-werkende techniek! Al die tijd die je moet besteden aan het uitleggen, steeds weer en weer en maar hopen dat ze het kunnen oplossen. Ik word daar zo moe van. Uiteindelijk ben ik maar thuis gaan werken vandaag, dat kan tenslotte met Het Nieuwe Werken. Helaas wat ik moest doen voor de deadline, kon ik nog niet afwerken omdat ik de vreemde fonts niet had die gebruikt zijn en niet in het systeem kan kopiëren. Het bestand kon niet geopend worden ivm plug-ins die ik niet had. Tja dan houdt het ook voor mij op, deadline of niet.
Ik probeer me niet druk te maken, maar ik voelde mijn hart alweer gaan kloppen en het ritme anders gaan. Ik heb dit 6 weken niet gevoeld en weet nu zeker dat dit van de ergernis van de niet-werkende techniek komt! Onderzoeken hadden dit ook al aangetoond dat ik op deze manier rechtstreeks op een burn-out zou afstevenen. Hoezo ik een burn-out? Ik heb echt niet genoeg van mijn werk en werk graag, alleen de techniek irriteert me door het meer niet dan wel te doen. Ik wil vooruit en niet steeds geblokt worden met iets wat weer niet werkt. Vorig jaar was alles normaal voor mij en sinds een jaar niets als problemen die maar niet opgelost kunnen worden. Is het ene opgelost, komt er meteen weer wat anders. Allemaal vreemde foutmeldingen die met mijn account te maken hebben, die verder niemand ondervindt. Ze hebben me al een nieuw account gegeven, zelfs meerdere keren, maar het werkt gewoonweg niet. In het begin werd ik niet eens geloofd en met steeds te bewijzen met printscreens en te laten zien werd ik eindelijk geloofd. Ik maakte me natuurlijk ook erg druk dat ik niet eens serieus genomen werd. Omdat ik ouder ben dan de meesten daar denken ze bij ICT dat ik zeker geen verstand van computerzaken heb en me maar wat wijs kunnen maken? Soms wordt er ingegrepen, maar vaak niet en laten ze me maar aanmodderen of steeds naar alternatieven zoeken. Uiteindelijk krijg ik alles wel voor elkaar aan werk, maar vraag niet hoe! Het kost me veel kruim en dubbel zoveel tijd als voorheen. Dat irriteert me echt mateloos. Het ligt niet aan mijn leidinggevende, die heeft al diverse malen aan de bel getrokken tot de directie toe zelfs. Ik sta helemaal bovenaan het lijstje met de meeste problemen. Het netwerk is gewoon niet geschikt voor grafische programma's. Wat verlang ik toch terug naar het oude systeem en naar het andere ICT-bedrijf!, waar alles voor mij  perfect werkte en nooit deze problemen ondervond.

Zo dat moest ik even ventileren dat alles nou niet bepaald van een leien dakje gaat. Ik moet het naast me neer leggen, maar ik ben niet zo'n type helaas en voel de verantwoordelijkheid om afspraken zoveel mogelijk na de komen. Een klusje van 5 minuten blijkt dan ineens uren te kosten op deze manier. Niet leuk zo. En mijn hart maar overslaan vandaag... en morgen weer verder. Nu eerst maar even Sint Janskruid nemen om rustig te worden. Al zegt de dokter nog zo dat dat bij mij al niet meer werkt ... Kan me niet schelen, andere chemische variaties wil ik toch niet. Wat een verschil vakantie of werken en dat alleen door niet-werkende techniek. Hoelang moet ik nog? Ach ik zeg al vijf jaar, nog vijf jaar. Afspraken die gewoon eenzijdig worden beëindigd met obu, vut, flexibel pensioen en zo. Ik dacht dit jaar eindelijk 4 te kunnen zeggen, maar met de huidige politieke plannen wordt het als nog 5 jaar... Wie weet dat het dan alweer is verhoogd naar 70 jaar. Hoezo langer en gezond leven? Thuis wel ja!
Aan de andere kant komt er een hele grote reorganisatie aan met veel ontslagen en maar hopen er niet bij te zijn! Hoewel ik nu al een paar grote heb meegemaakt en er dan toevallig veel ouderen ontslag krijgen en binnen een paar maanden weer doodleuk veel vers bloed is aangesteld. Zo gaat dat met reorganisaties. Boven mij zijn er al velen weg... Nu heb ik wel geluk gehad dat ze altijd hebben gezegd dat ik een harde werker ben en niet mijn tijd zit uit te zitten en een voorbeeld zou zijn hoe het ook kan. Nu is het absoluut niet gunstig om ontslag te krijgen. Je moet je flexibele pensioen wat nu anders heet aanspreken en dan komt dat neer op ongeveer 350 euro per maand levenslang voor mij, aldus de pensioenuitdraai. Daar kan ik niet van leven en daar heb ik dan 44 jaar werken voor op zitten voor zo'n bedragje plus altijd netjes premies betaald! Dus hopelijk kan ik wel wat langer mee en de rit uitzitten.
Ik zou nu liever willen aftellen hoelang we dat contract met dat ICT-bedrijf nog hebben! Dat kost me echt mijn gezondheid!

Nu maar even iets leuks gaan doen, zodat ik wat stoom kan afblazen! Ik was het zelfs bijna vergeten in mijn vakantie dat dit ook nog speelde of weer kon gaan spelen.

9 opmerkingen:

  1. Ik wens je heel veel sterkte en stressbestendigheid.
    Groetjes, Trees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het bovenste deel zou ik zo geschreven kunnen hebben.... netwerken en grafische problemen... en de gevoelens die je er van krijgt als t weer eens niet werkt...

    Mss een dooddoener, maar er is hoop. Na 3 jaar elke keer bellen, bellen, in de auto stappen en nijdig richting ICT rijden, tot elke ICT-er bij naam kennen, heb ik nu 2 laptops. 1 voor mijn tekenprogramma's en rekenprogramma's. en 1 om op het netwerk te werken.

    Ding klaar, op een USB of de externe harde schijf, even ompluggen en op het netwerk neerzetten. Scheelt een hoop ergernis en vooral heel veel tijd. Wellicht een oplossing die voor jou ook zou kunnen werken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vanmorgen is het weer keurig in orde gemaakt(zo lang het goed gaat tenminste) en kon ik weer verder. Heb deze tip meteen doorgegeven voor als het weer mis dreigt te gaan met de laptop. Hogere baas is daar nu ook ingeschakeld door mijn leidinggevende.

      Verwijderen
  3. Veel succes! Ik zou ook bijna zeggen, investeer wat geld in een eigen pc / eigen opslagruimte/rekencapaciteit op een eigen computer, en laat het netwerk de rambam krijgen :-) .

    Mocht jij ook ontslagen worden bij een reorganisatie: als het goed is, krijg je nog wel wat extra geld mee. Het schijnt dat dat volgend jaar wel gaat veranderen. Maar laat je sowieso niet met lege handen naar huis sturen! Even met een juridische persoon praten kan veel opleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb eigen pc en de hele rambam ook thuis :-) Dat is mijn uitwijkmogelijkheid gelukkig.

      Ik werk er 27 jaar. Vaak is er ook wachtgeld met reorganisatie bij ons. Ik ben verzekerd voor juridische bijstand. Voor hetzelfde ben ik er niet bij. We wachten gewoon af nu.

      Verwijderen
  4. Wat een stressvol begin na je vakantie. En dan die reorganisatie met alle onzekerheid over je baan. Let op je gezondheid.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tegen de middag kon ik weer werken :-) Snel de vormgeving nog gemaakt.
      Het andere maak ik me nu even niet druk om. heb het nu al een paar keer meegemaakt. Pas als het zover is,
      Dat is moeilijker, op gezondheid te letten ... ben altijd veel te erg betrokken en perfectioniste met werken.

      Verwijderen
  5. Hoe herkenbaar! Alleen zijn het bij mij op het werk geen grafische problemen, maar meer de problemen met de niet werkende programma's die "iemand" van boven uitzoekt, zonder er zelfs maar mee gewerkt te hebben, wij raken heel veel tijd kwijt aan dingen die niet goed werken, heel anders kunnen met een "te duur" programma, ik heb me er bij neergelegd, het zal toch niet veranderen, en dit kost veel meer tijd en ergenis, maar dat is niet mijn probleem (meer). Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.