donderdag 31 mei 2012

Zelf een kastje verven

Nu stond er op mijn wenslijstje al een poosje nog een Moppe-kastje van Ikea voor mijn borduurstrengetjes  e.d.(die niet meer passen in het eerste Moppe-kastje). Maar daar ik een flink eind moet rijden en er een wegomleiding was over de altijd drukke snelweg -waar ik niet graag rij als sandwichbeleg tussen de vrachtwagens- kwam het er maar niet van om de moed op te brengen daarheen te gaan. Gelukkig achteraf, want laat ik nu dinsdag zo'n kastje aantreffen bij de Kringloop voor maar 1,95 euro terwijl ze 17,95 nieuw zijn! Dus dat was even boffen. Het was wel lelijk geschilderd met overal allerlei 'druppels' verf dus het moest wel onderhanden genomen worden. Zo gezegd, zo gedaan, maar niet heus! 

Eerst alle dikke doorgelopen druppels er afgekrabd en geschuurd. Daarna in mijn voorraadje met verfblikjes gaan snuffelen welke kleur het wordt. Uiteraard blikjes die met korting ooit lang, lang geleden zijn ingeslagen en een fractie hebben gekost van de werkelijke waarde. Ik kon niet goed kiezen tussen twee kleuren aquablauw van Histor.. Toch maar de lichtste gekozen. Eerst mijn verfkleding aangetrokken, de buitentafel vol met oude kranten gelegd, plastic handschoenen aan die ik gratis gebruik bij het tanken en dan hergebruik met verven. Vervolgens flink roeren in de verf die steeds maar lichter en lichter werd. Blijkbaar was het lichtste gedeelte gezakt naar de bodem. Toen het niet meer lichter werd en egaal van kleur bleef, ben ik eerst de onbehandelde delen gaan verven, want al kijk je minder naar de binnenkanten, onder- of achterkanten, wil ik dat ook altijd geverfd hebben (daar zaten ook vegen van een andere kleur namelijk en dat stoort me toch). Een uurtje laten drogen en daarna de andere gedeeltes geverfd. Het zag er al mooi fris uit al moest het hier en daar nog wel een nieuw laagje hebben of wat aangetipt worden. Na 4 uur was het overschilderbaar volgens de tekst op het busje.

Gisteren laat in de avond, toen de buitenlamp aan was en het licht dus maar miniem was, ben ik weer gaan verven. Had ik dus nooit moeten doen... Ik ben toen alle gedeeltes een lik gaan geven die bij de eerste laag niet goed gedekt waren of stomweg vergeten. De kleur leek nu anders, maar dat kon liggen aan natte en droge verf.
Vanmorgen was de kleur echter nog lichter dan gisteren nu het goed droog was. Blijkbaar heeft er toch nog een restje wit op de bodem gezeten en is met de laatste keer 's avonds ineens toch meegekomen met roeren.
Oei, alles was wel 'netjes' bedekt met verf, maar had duidelijk lichtere vegen her en der. Het restant in het busje is nu niet meer genoeg om alles over te verven. Dus ... dat wordt weer oververven.
Vandaag echter het verfmengsel met water verdund en het leek of de kleur al wéér lichter werd. Ik had echter wel genoeg om alle buitenkanten nu nog lichtjes over te verven. Toch vind ik verf op oliebasis veel prettiger werken dan op waterbasis, behalve je handen schoon krijgen is dan wat minder.

Al met al kost het Moppe-kastje, buiten de tijd om, toch nog 5 euro met 1 busje verf erop en erin. Toch nog goedkoper dan een nieuw kastje. Alleen als je de tijd omrekent naar werkuren, zou het een stuk duurder zijn, maar dat is met alles. Maar dat weet je gelukkig niet van te voren! Van zoiets leer ik  wel weer hoe met (oude) gekleurde verf op waterbasis om te gaan en al zeker niet meer in het donker te verven ;-)

7 opmerkingen:

  1. Mooie score en het heeft je toch ook een ritje I.KEA bespaard. Kan je niet een beetje van die andere aqua blauw toevoegen aan je bijna lege potje, zodat je het kastje `gewoon` nog eens helemaal schilder?
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk wel dat je behalve de winst ook een heel tevreden gevoel hieraan overhoudt... je zult waarschijnlijk telkens weer genieten van dat het echt door jou allemaal `geregeld´ is..
    leuk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohhhh.... schilderen op waterbasis. Echt nooit meer! Het resultaat is uiteindelijk wel mooi geworden, maar ik ben een tijd bezig geweest. Behalve veel tijd heeft het ook veel geld gekost. Soms moest ik het vijf keer verven. De volgende kamer verf ik op terpetinenbasis.



    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk zeg! En mijn ervaringen met in het donker schilderen zijn ook slecht, je moet het echt bij daglicht doen, als het even kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Plaats je nog een foto van het eindresultaat?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een koopje zoiets voor iemand die handig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi! I know this is kind of off topic but I was wondering which
    blog platform are you using for this site? I'm getting sick and tired of Wordpress because I've
    had problems with hackers and I'm looking at options for another platform. I would be great if you could point me in the direction of a good platform.
    My webpage :: gagner de l'argent

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.