woensdag 16 mei 2012

Niet-chemische anti-vlooienmiddelen

Nu ben ik onbewust al een poosje op zoek naar een anti-vlooienmiddel voor de dieren wat ook echt helpt en niet toxisch is. Vorig jaar probeerde ik veel uit, maar helaas geen afdoende resultaat. Eerst had ik dure pipetjes op kruidenbasis, maar die hielpen zelfs niet voor een dag. Dag euro's. Ook knoflookpilletjes werden geweigerd. Voor de dure uiteindelijke wel chemische pipetjes van de dierenarts waren de parasieten al zelfs totaal resistent. Ten einde raad kamde en borstelde ik ze maar vaak, dat had nog het meeste resultaat. Tegen de herfst/winter was het gelukkig weer over.  Vaak hoeft het er maar eentje te zijn. Een paar van mijn dieren zijn allergisch voor het speeksel en hebben er dan meteen erg veel last van.
Nu zit ik met schrik en beven al weer naar de periode uit te kijken dat de vlooien weer komen met het warme weer. Onwillekeurig zoek ik nog steeds naar HET middel wat goed werkt. En laat ik nu gisteren net in een boekje (geschreven door Greet Buchner) van de kringloop wat interessante niet-chemische tips lezen, die de moeite waard zijn en gemakkelijk te verkrijgen zijn, sterker nog, ik heb ze gewoon in huis en in de tuin:
  1. Bladeren van varens in het kussen (of tussen dekens) van de dieren stoppen.
  2. Lavendelolie sprenkelen over de slaapplekjes
  3. Kamille verpulveren en door de haren masseren
Ik heb ze nog niet uitgeprobeerd, maar ze klinken tenminste niet chemisch. Bovendien ook stukken goedkoper dan al die dure pipetjes (om te druppelen in de nek van het dier). Ik ga het al meteen een beetje toepassen zodat ze de dieren vast aan de geuren kunnen wennen. Het feit is alleen dat ze vaak van slaapplekjes veranderen. Dan is dat kussen weer in trek, dan weer de vensterbank, dan weer boven op de hoogste kast of ergens in of tussen. Kortom ik ga ze de komende tijd achtervolgen :-) Vooral die met kamille spreekt me erg aan. Dat is ontsmettend en rustgevend. Lavendel vind ik heerlijk ruiken en is tevens rustgevend. Van de geur van varenbladeren houden vlooien niet en komen er zelfs niet bij in de buurt, al dus het boek. Ik kom hier nog wel een keer op terug of het ook echt helpt. Momenteel heb ik nog geen vlooien ontdekt, wel al 3 kleine teken (woon dichtbij bossen) gevangen met simpel aaien. Vooral met warme dagen is het dan weer prijs.

8 opmerkingen:

  1. Die lavendelolie gebruikte ik bij een vorige hond een beetje op de vacht. Maar deze zwemt zoveel. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed kammen en zoeken. Gelukkig hadden we nooit vlooien maar wel heel veel last van teken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Afkloppen maar onze hond heeft nog nooit vlooien gehad. De boekjes van Klazien uit Zalk bevatten vaak plantaardige tips voor dieren, die varenbladeren komen me bekend voor. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onze honden krijgen gewoon verse knoflook door hun eten, nooit geen last van ongedierte (ff afkloppen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Poezen weigeren dan steevast hun eten en de hond is ook heel kieskeurig. Alleen die met een suikerlaagje lust meneer.

      Groeten, Marianne

      Verwijderen
  5. Elke dag 1 biergisttabletje geven werkt hier al jaren goed.

    Groetjes jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik ook wel eens proberen. Vroegere katten van me vonden dat heerlijk. Met deze jongere garde heb ik dat nog niet uitgeprobeerd.

      Groeten, Marianne

      Verwijderen
  6. Houtas uit de kachel/openhaard. "was" je hond/kat goed met droge houtas, wrijf het goed tussen de haren en laat het zitten. Gewoon je hond/kat buiten laten lopen. Indien nodig daarna nog eventjes uitborstelen. Wat ook schijnt te werken is een handje vol as in de hondenmand te doen, als je nu een mandje in de bijkeuken of buiten zet, waar ze met mooi weer lekker in kunnen liggen, heb je binnen die stofzooi er niet van.
    Houtas werkt trouwens ook heel goed tegen kippenluizen. Strooien in het hok en legnesten.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.