vrijdag 18 mei 2012

Goederen of geld?

Soms vraag ik me wel eens af wat je beter kunt hebben tegenwoordig, goederen of geld? Veel goederen geven de mogelijkheid tot handel in welke vorm dan ook, dus brood op de plank. Geld wordt alleen maar minder waard. En is het huidige geld er straks eigenlijk nog wel? De Grieken en Spanjaarden halen momenteel hun spaargeld van de banken en je kunt ze ergens geen ongelijk geven. Stel dat ze teruggaan naar hun vroegere munt, is die nog wel even waard als de euro? Het meeste geld is immers alleen maar digitaal, een getal op een rekening. Bekend is dat er minder in echte omloop is dan er digitaal overal vermeld staat op de bankafschriften. Wat kun je dan met getallen als er geen geld meer is? Ja, bijdrukken. Maar de waarde dan?  Ten koste van wat gaat dat dan weer.

Meestal als ik een hele poos aan het sparen ben geweest, overkomen me die gedachten, misschien wel overbodige doemscenario's, maar ze zijn er soms wel. Dan is het tijd om weer eens te gaan spenderen en om goederen in te slaan. Een soort hamsteren misschien, want voorraad is er inmiddels bijna van alles, van voedsel tot hobbyvoorraad toe. Het voelt goed om voorraad te hebben en niet mis te grijpen voor de ooit slechtere tijden. Ik voel me zo net mijn moeder ... Dan gaat er weer een knopje om, nee niet meer voorraden, ik wil ook ruimte creëren en dat komt er zo nooit van. Ik word van het een naar het andere geslingerd van hamsteren en uitgeven naar misschien te intensief willen sparen. En deze uitersten zijn niet goed.

Dit doet me weer denken aan een hele kleine erfenis die ik ooit kreeg hoe zinloos ook sparen kan zijn. Mijn oma had jaren voor al haar kinderen (10)  iedere week wat geld opzij gezet tegen maar liefst 0,0002% rente per jaar! Mijn oom kwam nadat mijn moeder (en mijn oma) was overleden hiermee aan bij mij en zei dat ik dat nu erfde. Per post kreeg ik een certificaat zo groot als een A3, prachtig om te zien. Helaas had ik totaal geen idee hoeveel waarde dat had en ik moest het opsturen. Als ik geweten had welk bedrag dat was, dan had ik liever het aparte en mooie certificaat gehouden en ingelijst! Het was in die 60 jaar maar liefst nog geen honderd gulden waard. De opgelopen rente meegerekend in al die jaren! Er is dus heel wat geld uitgespaard ten koste voor een 'mooi' gespaard bedrag voor de kinderen die toen in armoede leefden, wat uiteindelijk een behoorlijke waardevermindering had opgelopen. Al had ze dat nu gegeven als trouwcadeau aan ieder kind was het in die tijd meer waard geweest dan het te bewaren tot aan haar dood. Niet dat ik niet dankbaar was voor dat bedrag hoor, maar het zette me zo aan het denken aan de tijd van nu. Je spaart nu en wat is dat nu over 20 jaar nog waard op deze manier van sparen? Geen wonder dat velen aan het beleggen zijn gegaan en helaas weet iedereen hoe dat is afgelopen.

Maar al met al word ik vaak op en neer geslingerd over het sparen en/of goederen. Er is straks maar weinig pensioen in kas, dus ik moet wel sparen. Ook is mijn huis nodig toe aan enkele verbouwingen, want sommige vertrekken zien er nog hetzelfde uit als in 1945 toen het huis werd gebouwd. Ik kies daarom ook voor de gulden middenweg en doe aan beide.

Straks als de 19% belasting verhoogd wordt naar 21% gaat iedereen snel datgene nog aanschaffen wat ze nodig hebben omdat het na die bepaalde datum een stuk duurder zal zijn, vooral de dure producten. Ik betrap mezelf er ook op dat ik vlugger beslis nog snel wat te kopen wat ik op mijn wenslijstje heb staan. Ik kan het maar vast hebben. Als iedereen zo denkt kan het de komende tijd als het vakantiegeld wordt uitgekeerd wel eens heel druk worden en daarna een flinke terugval krijgen.

Maar goed mijn twijfel over goederen en geld is nog lang niet over. Soms helt het over naar het een en dan weer naar het ander. Daarom blijf ik toch altijd wel consuminderen met de te verwachten uitgaven, leg een voorraad aan en spaar. Het spenderen zelf blijft eigenlijk best wel binnen de perken, alleen op zo'n moment denk ik altijd dat ik het er met bakken tegelijk uitgooi vanwege de zuinige consuminderleefstijl.

Hebben jullie ook wel eens die tegenstrijdige gedachten?

11 opmerkingen:

  1. Je weet gelukkig niet,hoe het leven loopt. Toen mijn ouders stopten met hun winkel legden ze een enorme voorraad aan,van alles,wat ze nog voor inkoop konden inslaan.Helaas vier jaar later overleden ze. Na 28 jaar gebruik ik nog steeds hun plastic zakjes. Vorige week nam mijn man hun laatste nieuwe portefeuille in gebruik.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik nog steeds diverse poets- en wasmiddelen e.d. van mijn moeder. De voorraad in de kelder heb ik allemaal weg moeten doen van haar na een paar jaar vanwege een grote lekkage.Ook heb ik de meeste apparaten 'op' gemaakt of zijn nog in gebruik. Wat dubbel was werd weggezet voor ooit (misschien voor dochter, maar die wilde dat natuurlijk tegen die tijd al lang niet meer). Ik kijk dus altijd eerst of ik het nog in voorraad heb voor ik iets koop.

      Groeten, Marianne

      Verwijderen
  2. Hier ligt de nadruk vooralsnog op sparen, want als we ons werk kwijtraken, kunnen we de hypotheek niet betalen met goederen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja begrijpelijk en logisch dan.

      Groeten, Marianne

      Verwijderen
  3. is inderdaad een dilemma, dus ik doe beide, ik spaar totdat ik er belasting over moet gaan betalen en ga dan van het geld dat ik dan liever niet meer op de spaarrekening wil zetten een aantal spullen kopen die ik zeker nog nodig zal hebben en die je lang kunt bewaren, zoals kleding , en kijken naar wat vervangen moet worden tegen die tijd en dan duurzame spullen kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed te lezen dat er meer dit beide doen. Zo heb ik erg veel lappen stof. Daar kan altijd nog wat van gemaakt worden.

      Groeten, Marianne

      Verwijderen
  4. Ik heb vrij veel niet bederfbare producten, zoals wasmiddel in reserve : ooit moet je het toch kopen en als het droog bewaard wordt, blijft het goed. Mijn voorraad wasmiddel is eigenlijk bijna volledig van 100 % terugbetalingsacties dus die kosten me enkel een postzegel.... Een hypothecaire lening hebben we niet meer lopen op het huis aangezien dat volledig is afbetaald. Ik heb wel graag voldoende financiële reserve : een deel staat vast voor meerdere jaren, een ander deel staat op spaarrekeningen waar ik dus altijd 'aan' kan. Waar ik me vooral zorgen in maak is, als mijn man of ik overlijd, de 'overblijvende' dan een heleboel successierechten zal moeten betalen en soms vrees ik ervoor dat er niet genoeg cash beschikbaar zal zijn om alles omtrent het overlijden én de successierechten te betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook mijn ervaring met wasmiddel e.d. Ik was er nog steeds mee en mijn moeder is in 1993 overleden. Die waren ook met sar soort acties gekocht of met gratis producten erbij.
      Over die andere zorgen kan ik me heel goed indenken, ik heb zoiets in een ietwat andere vorm.

      Groeten, Marianne

      Verwijderen
    2. Als je getrouwd bent, is er toch vrij veel,geregeld qua successierechten. Anoniem, ik zou het ECHT even nakijken. Nu misschien 200 euro uitgeven bij de notaris om iets te veranderen scheelt straks misschien duizenden euros...

      Verwijderen
    3. Als de partner overlijdt en je bent getrouwd dan betaal je geen successierechten over de eerste Eur 600000,- (zeshonderdduizend Euro). Zal dus z'on vaart niet lopen. Zie ook http://financieel.infonu.nl/belasting/26619-successierecht-belasting-over-erfenis-erven-2010-2012.html

      Verwijderen
  5. Een BTW verhoging van 2% betekent dat je voor iets wat nu 2 euro kost, straks 2 euro en 4 cent moet betalen. Als een winkelier het bedrag met meer dan dat verhoogt, gaat het in zijn/haar eigen zak en moet je je afvragen of je daar nog wel wil winkelen.

    Ik hou het op sparen. Dat komt ook doordat vriendlief een hele kamer heeft met spullen "die misschien ooit nog te pas komen", maar die ons nu toch vooral veel ruimte kosten. Als we twee keer per maand iets uit die kamer halen, is het veel.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.