zondag 18 maart 2012

Hergebruik lijnzaadolie

Lijnzaadolie is een hele gezonde olie om bijvoorbeeld door salade te druppelen onder andere vanwege de omega 3. Wel moet je in het begin even wennen aan de smaak. Echt vies is het niet, maar wel anders dan andere oliƫn die door een salade gaan. Ik bewaar het altijd koel en donker in de ijskast. Lijnzaadolie, ook wel gewoon lijnolie genoemd, moet wel binnen een half jaar na openen opgebruikt zijn anders krijgt het een ranzige smaak. Nu lukt het mij echter nooit om het binnen die tijd te consumeren en er zijn al menige bijna op flesjes verdwenen richting afval. Wel jammer ergens. Nu heb ik de laatste keer, dat was nog van de zomer, een flesje naar de schuur gebracht om iets in te kunnen vetten en om uit te proberen. Vandaag had ik een tangetje wat niet goed meer open en dicht ging en een paar druppels oude lijnzaadolie erop en het tangetje gaat weer als een tierelier open en dicht.
Als olie, welke soort dan ook, dus niet meer geschikt is voor consumptie kan het nog altijd opgebruikt worden om bijvoorbeeld gereedschap in te vetten. Ook weer een probleem opgelost met het niet weg hoeven te gooien en mooi hergebruikt.

8 opmerkingen:

  1. slim gevonden

    ik heb geen idee welke kleur lijnzaad olie heeft, maar als het niet heel donkerbruin ofzo is zou je het misschien ook kunnen gebruiken als meubelolie of vloerolie. ik smeer al jaren aldi olijf olie op onze ongelakte tafels ipv veel duurdere meubelolie, tis even wennen maar werkt wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er bestaat toch ook lijnzaadolieverf? Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar ruikt het dan naar als je het niet meer moet eten :-)

      Marianne

      Verwijderen
  3. Goed idee! Ik heb het nooit, maar ik wist ook niet dat je het maar een half jaar open kon hebben, dus als ik het een keer koop, dan verhuist het na een half jaar naar de schuur :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij gebruiken olijfolie. Maar nog niet om de gereedschappen mee in te vetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier gebruiken we het ook om onze antieke kasten mee schoon te maken met witte azijn en nog iets ik weet zo niet wat maar heb het op papier in de kast liggen, werkt perfekt. Mijn schoonvader rookte sigaren en daardoor zat er veel rookaanslag op de kasten maar die knapten zienderogen op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lijnzaadolie gebruik ik ook om mijn houten aanrechtblad in te vetten, werkt prima, ook als de olie een tikkie ranzig is. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een houten aanrechtblad is wel erg mooi zeg! maar pas wel op voor boktor , dit zou namelijk erg vervelend zijn !

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.