maandag 2 januari 2012

Plastic theezakjes

Onlangs kocht ik bij AH twee pakjes eigen merk kruidenthee in de reclame. Het ene pakje was groene thee 'fresh mint' en de andere rooibos met 'lemongrass'. Er stond bovendien op 'Gezonde keuze'  met het logo met een klavertje vier. Ze zouden rekening houden de leefomstandigheden van medewerkers en het milieu. Ik dacht nog, nou dat is goed wat AH daar doet, het was in de aanbieding dus ik kocht ze.

Wat schetste mijn verbazing gisteren toen ik het doosje openmaakte en dat het behalve driehoekige piramide zakjes, de zakjes ook nog eens van plastic waren en dichtgesmolten! Ook het labeltje aan het draadje was aan de ene kant van papier en aan de andere kant van plastic. Dat past toch helemaal niet bij het idee 'Gezonde keuze'. Dat slaat dan vast alleen op de groene thee en rooibosthee. Er staat ook nog eens op 100% natuurlijk. Ntuurlijk hoeft niet biologisch te zijn.

Jaren geleden had ik eens thee gekocht en de zakjes waren van los geweven katoen, dat vond ik ook al zo vreemd, maar dat was tenminste nog van katoen en dat doet tenminste wel natuurlijk aan.

Als je heet water in plastic giet, komen er niet zo gezonde kankerverwekkende stoffen stoffen vrij. Dat is toch onderhand wel algemeen bekend.
Ik knip als ik nu deze thee drink, eerst het zakje open en gooi de inhoud in een theezeefje. Pas daarna gaat er heet water over.
Nog even een testje gedaan met een vlammetje en het smelt, dus bewijs is duidelijk: niet natuurlijk!
Ik was dus al met al toch beter afgeweest met mijn vertrouwde merk losse thee dan deze zakjes voor het gemak. Waar ik ze altijd koop bij de EkoPlaza: biologisch en natuurlijk, ook de verpakking.
Helaas ben ik er weer eens met open ogen ingetrapt. Thee uit een plastic zakje, hoe verzinnen ze het!

4 opmerkingen:

  1. Ik gebruik ook het liefst losse thee. En dan mijn vertrouwde groene pakje als ik het in de winkel koop, was altijd goed. Maar meestal koop ik thee op de rommelmarkt en dan heb je vaak de lekkerste thee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Raar zeg, thee in plastic zakjes. Inderdaad erg onnatuurlijk. Als je je op de nieuwsbrief van foodwatch abonneert krijg je dergelijke waarschuwingen per mail, want de leuzen op verpakkingen zijn zo misleidend als wat. Zelf winkel ik altijd met mijn overgrootmoeder naast me, wat zij niet herkent als eten koop ik niet. Helpt gegarandeerd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mailtje naar AH? Misschien gaat er daar al vast één oog open. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede tip Foodwatch Nieuwsbrief kende ik niet. Heb me ingeschreven!

    Ik denk er nog even over na Izerina om daar mijn energie in te steken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.