maandag 9 januari 2012

Plant een pit

Ik moet bekennen dat als ik een aparte vrucht eet met een pit, deze pit altijd in een van mijn bloempotten stop op de vensterbank in de keuken. De meeste komen niet uit, maar dan ineens ontdek ik een plantje wat ik nog niet eerder heb gezien. 
Tijdens het heersende opruimvirus en het opruimen/schoonmaken van mijn vensterbank kwamen ook de bloempotten deze week aan bod en daar trof ik dus een onbekend plantje in aan. Oei uit welke pit zou die nu zijn gekomen? Voorzichtig haalde ik wat aarde weg en daar zag ik al de grote pit van de avocado te voorschijn komen. Leuk zo'n verrassinkje! Nu nog zorgen dat ik het in leven kan houden :-).

Vooral van de biologische groente ben ik tegenwoordig zaad aan het bewaren. Hoort wel bij het consuminderen, vind ik. Als je ziet hoeveel bv zaad van een pompoen kost (in een zakje zitten maar een paar zaden) en je ziet hoe gemakkelijk een plant groeit uit pitten van een pompoen dan is het echt de moeite waard. Niet alle zaden zijn kiemkrachtig dus wat meer zaaien is geen luxe. Bovendien ooit gezien hoeveel zaden er in een pompoen zitten? Veel dus.

Zo had ik vorig jaar een hele aparte biologische tomaat, een zogeheten ossenhart (maar dan in het Frans, klinkt het ook mooier). Ik had de zaadjes laten drogen en een paar waren toch in de bloempot terecht gekomen en jawel hoor tegen de winter kwamen er plantjes. Helaas niet onderhouden en dus geen plantjes meer. In het voorjaar houd ik dat iedere dag beter bij. Gelukkig heb ik het zaad daarvan nog en weet ik dat die in ieder geval kiemkrachtig zijn.


Ik weet niet meer waar precies op internet (YouTubefilm), maar er werd geopperd dat het juist goed is dat er weer onderling veel zaadjes worden geruild, vooral in dezelfde regio's. Deze zaadjes zijn sterker en beter aangepast aan het klimaat van de regio en de aarde waarin het groeit.


Ook omdat er plannen zijn dat we nog maar van 1 persoon (M.onsanto) voortaan zaad mogen kopen in de toekomst, wat niet kiemkrachtig meer is na een oogst of verboden is te zaaien volgens koopcontract, zodat je altijd verplicht bent te kopen. Misschien is het alleen maar bangmakerij, maar voor hetzelfde gaat dat wel ooit gebeuren.


Update: Gezocht en gevonden, de internetsite waar ik het hierboven over had.

5 opmerkingen:

  1. Daar ga ik eens iets meer over lezen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij wisselen in de familie wel eens zaden uit, dat is ook een mooie manier om eens het een en ander uit te proberen, zonder dat het je wat kost.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat het je gelukt is. Wij doen dat ook wel, vorig jaar hadden we ook tomatenplanten uit oude pitjes. Helaas hadden we het weer niet mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooit had ik een flinke avocadoplant, wel anderhalve meter hoog. Ook gewoon uit een pit. Maar de plant heeft veel zorg nodig en een goede temperatuur. Die van mij heeft het niet gered.
    Ja, eng die berichten uit VS, het trekt me ook helemaal niet om daar ooit heen te gaan. Mij te extreem allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marianne, ik vind zelf het verhaal van Monsato ook erg shockerend. Ik heb er de afgelopen jaren veel over gelezen, en hoop dat ze nooit alleenrecht krijgen op zaden - dat zou voor de boeren en voor mensen die thuis een (groente)tuintje hebben slecht nieuws zijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.