woensdag 11 januari 2012

2012 Jaar van de Bij

Zoals ik me eerst altijd stortte op de nieuwste  Allerhande, doe ik dat tegenwoordig meer op de Smaakmakend, een blad wat gratis bij de natuurwinkels ligt vol met achtergrondinformatie en recepten.

In het winternummer 2012, nummer 1 wordt er aandacht geschonken aan o.a. de bij. Diverse beroepsinstanties hebben 2012 namelijk uitgeroepen tot Jaar van de Bij. Niet iedereen zal gecharmeerd zijn door bijen, maar toch zijn ze erg belangrijk. Het is bekend dat er tegenwoordig een grote bijensterfte is. Dit kan liggen aan verschillende oorzaken:
  • pesticidengebruik
  • minder nectar
  • parasiet: varroamijt voedt zich met bijenlarvenbloed
  • parasiet: nosema ceranae: ziektekiemen in maag- en darm
Door aandacht hiervoor dit jaar te vragen, hopen ze dat het gebruik van pesticiden wordt verminderd of liever nog verboden.
Ook om alles een beetje bij-vriendelijker te gaan maken met groenvoorzieningen vol bloemen met veel nectar.

Een weetje: voor 1 kilo honing moet een bij 4 kilo nectar verzamelen. Daarvoor moeten ze 100.000 keer vliegen van bloem naar bijenkast en terug.

Meer over het Jaar van de bij is de vinden op www.jaarvandebij.nl. Daarop staan ook allerlei tips en acties.

'Mijn' bijen
Op mijn plaats stonden twee kiwiplanten, een vrouwtje en een mannetje. Het vrouwtje is niet meer sinds twee jaar en het mannetje geeft nog ieder jaar hele geurige bloesem in juni. Het gonst inder jaar van jewelste bij mijn tuindeuren en je ziet werkelijk hun mandjes gevuld met nectar naast hun lijfje. Ieder jaar is het een sport om daarvan veel te fotograferen vanwege die mandjes natuurlijk. Alleen trillen die lijfjes zo hard dat er maar een fractie goed is van de foto's. Ze hebben het zo druk dat het ze niet eens opvalt dat er mensen in de buurt zijn en zijn alleen gefocust op die wit-gele bloesem die er maar 2 weken is.
Ik had inmiddels weer een vrouwtjes Kiwi gekocht, maar onze hond heeft weer kans gezien deze op het eind van de zomer toch uit te graven en helaas is die ook weer ter ziele. Ik heb inmiddels weer een nieuwe, maar wacht nog even met planten tot eind april. Hopelijk dat ie die deze met rust laat als die aanslaat, de deugniet.

Eerder geschreven artikel over bijen

3 opmerkingen:

  1. Zonder bijen geen bestuiving en dus geen groenten en fruit. Dit beseffen veel mensen helaas niet. Zonder bijen is er dus bijna geen leven voor ons mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij proberen elk jaar wat bijenbloemen te zaaien, het is misschien maar op kleine schaal, maar het helpt hopelijk toch weer mee aan een beter leven voor bijen. Die zijn namelijk hard nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zijn prachtige beestjes!!
    Mijn opa was vroeger imker en die zoete herinneringen aan de verse honing, die net geslingerd was.. mmmmmm..
    Ook hier veel bloemen die aantrekkelijk zijn voor beestjes.
    En natuurlijk een rommelige tuin, ik snoei pas in het voorjaar, zodat solitaire bijen ook een plekje hebben in de winter.. (Welke winter??)
    Het gaat ooit lukken met je kiwi-vrouwtje!!
    Ik heb eindelijk, na 2 planten gekocht te hebben, 3 keer gewortelde stekjes gepoot te hebben en 3 keer stukjes met wortel van vriendin meegnomen te hebben, nu dan toch een passiebloem in de tuin..!!! (Uhh, nog even afkloppen, want de winter is nog niet voorbij/gekomen..) De aanhouder wint!!!! (maar dat denkt de hond misschien ook!!)

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.