vrijdag 23 december 2011

Toxische kassabonnen

Afgelopen zaterdag was ik weer bij de EkoPlaza en was mijn stempelkaartje vol. Daarmee kon ik voor 8 euro het boek van Julia Kang daar ter plaatse kopen. Het boek heet: '100% gifvrij'. Alleen de titel staat me al aan en op de site van haar kun je ook een aantal pagina's daarvan lezen. In eerst instantie dacht ik, het zoveelste boek weer over gif in voedsel, want onlangs is er ook een goed boek uitgekomen over voedsel van Amber Amberda (3 zelfs in korte tijd). Nu ben ik wel liefhebster van dit soort boeken en koop ik er dan ook geregeld van. Ook al hoort het niet bij het consuminderbeleid, gezondheid is ook belangrijk. Bovendien lees ik het niet alleen, ook mijn dochter, die nu voedingsleer aan het studeren is op HBO-niveau. Geregeld duikt ze mijn boeken in, gebruikt ze voor bronnen voor scripties enz.
Een hoop wat in het boek van Kang staat, weet ik al door een aantal Nieuwsbrieven geregeld te lezen, waarop ik ben geabonneerd. Maar toch is een gedeelte ook weer nieuw; meestal zijn die gehaald uit Engelstalige documenten. Zo ook dit boek van Kang, staat vol met goede tips en voor mij ook veel nieuwe. Je denkt dat je behoorlijk goed al bezig bent met voedsel te kopen uit de natuurwinkel, buigbaar plastic te vermijden enz. Toch kan het altijd nog beter. Door het lezen ervan, kwam ik ook o.a. tegen dat kassabonnetjes vol met chemische subtanties zitten. Logisch in feite, maar wie denkt daar dieper over na, het is zo ingeburgerd, maar wel als je erover leest. Nu bewaar ik die dingen altijd om in te voeren in mijn kasboek en bewaar ze in een map. Vanaf nu, ga ik ze daarom maar meteen weggooien als ze zijn verwerkt, op diegene na die ik moet bewaren voor garantie natuurlijk.
Met het aanraken van de bonnetjes ook niet tussendoor eten en extra goed handen wassen na het aanraken waar chemische middelen voor zijn gebruikt. Het is tenslotte toxisch en dringt je lichaam binnen, hoopt zich op in de lever en voila: klachten. Eigenlijk als je het goed bekijkt, zouden ze nog bij het chemisch afval horen ook. Wie denkt daar nou aan bij kassabonnetjes?

5 opmerkingen:

  1. Oei....daar denk ik ook niet over na eigenlijk...
    kassabonnetjes?! die liggen hier altijd en overal
    rond te slingeren...daar ga ik ook meer aandacht
    aan geven!
    dankjewel voor de tip
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zou kunnen overwegen ze niet meer mee te nemen en het bedrag even te noteren op een kladje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou daar ook echt niet over na denken! Ik kijk altijd mee op het scherm en hoef ze daardoor niet altijd mee te nemen, maar als het te snel gaat of ik ben ook tegelijk aan het inpakken, dan neem ik het voor de zekerheid wel eens mee. Om eerlijk te zijn denk ik dat het vast niet zo'n vaart zal lopen met besmetting oid, maar goed is het natuurlijk niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelfs kassabonnetjes zijn giftig?! Maar ik word soms ook wel eens een beetje moe van al die gevaren. Hoe kun je dan nog leven...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is wel heel erg zero waste om je kassabon te weigeren. Twee vliegen in één klap?

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.