zaterdag 24 december 2011

Kerstpakket en ziekzijn

Afgelopen week werd mijn kerstpakket thuis bezorgd. Het is dan altijd toch spannend wat erin zit en al zeker wat ik wel kan nuttigen en wat niet. Dit jaar was het thema duurzaam en eco. Ik was benieuwd! Leuk idee, dat wel, maar ...

Geen enkel merk was mij bekend van het ecogebeuren en daar ik iedere week bij EkoPlaza mijn boodschappen doe en veel merken daarvan ken, wil dat natuurlijk nog niks zeggen, maar wel een teken om goed uit te kijken. Maar waarom voedsel vanuit Amerika en Engeland laten bezorgen als we hier in Nederland toch ook ecobedrijven hebben? Dat is pas echt duurzaam en eco ...
Ik haalde vol verwachting alle artikelen eruit, maar bemerkte dat het nat was en de fles appelsap aan het lekken was. De dop zat wellicht niet goed dicht. Ik neem geen risico op voedselgebied omdat ik nogal sterk kan reageren, dus deze werd leeggegoten in de aanrecht.
Verder een doosje met waxinelichtjes, ingepakt door een sociale werkplaats. Ach die zijn altijd wel te gebruiken. Maar eco? Nee dus, het pitje is gemaakt van zware metalen en als zo'n waxinekaarsje brandt, worden de zware metalen zo de kamer in verspreid en ingeademd. Gezelligheid kent geen grenzen. Of toch wel? Het is zo ingeburgerd dat het zo gezellig is, maar niet gezond. Nu heb ik huisdieren en steek sowieso bijna nooit kaarsjes aan. Ze zien het gevaar niet van vuur en een staartje is er zo doorheen gezwiept.
Verder zaten er speculaasbrokken in. Was dat niet iets voor Sinterklaas en niet voor kerst? Ach dat maakt niets uit, wel dat de zijkanten aangebrand waren. Doet dat misschien meer eco aan? Aangebrand is wel altijd kankerverwekkend.
Dan zat er nog een zak met handgemaakte chips in om aandacht te geven aan handgemaakt i.p.v. industrieel. Nu dacht ik altijd dat chips van aardappels worden gemaakt, waarom er dan soja bij mieteren uit Amerika? Daar hoeft niet aangegeven te worden dat soja genetisch gemanipuleerd is. Hier wel. Helemaal fout ecoproduct dus! Vol met kruiden- en toevoegingen ook nog eens waar ik niet tegen kan. Nu eet ik alleen maar puur en naturel en dit was beide niet en bovendien heel erg vet. Zelfs de hond liet zo'n gevallen chipje liggen en dat zegt mij genoeg als dieren voedsel weigeren!
Dan was er nog een kleine zak met voorgebakken broodjes die je kon gebruiken voor toastjes, hooguit vier kleine broodjes bij elkaar. Dat leek me veilig.
Een zak met studentenhaver, waar je de nootjes echt moest zoeken tussen de handvol rozijnen. De ene rozijn glansde, de andere niet (onbespoten en ongezwavelde rozijnen zien er dof uit en glanzen niet). In de zak zat dus maar een klein handjevol spul en eco was voor mij echt de vraag.
Voor de duurzaamheid was er nog een ecokleurig opschrijfboekje met duurzaam telapparaatje.

De eco-chocolade smaakte echter prima! Uiteindelijk het enige lekkers uit het pakket.

Nou had ik gisteren niet al te veel puf om te koken en dacht aan die harde broodjes uit het kerstpakket. Ik belegde ze met geitenkaas (uit de natuurwinkel en aan de kaas daar lag het niet aan! Vorige dag en dag erna ook geen problemen mee gehad.) en het smaakte in eerste instantie wel lekker. Dat is altijd het venijnige met onbekend spul. Het smaakt wel lekker, maar de gevolgen zijn dus groot. Zo ook nu. In de loop van de avond kreeg ik niets als maagpijn en in het begin van de nacht ook buikkrampen. Ik kon niet liggend slapen en moest blijven zitten. Ik was zo misselijk en duizelig geworden en wilde nog maar 1 ding en dat was de ramen wagenwijd openzetten voor frisse lucht. Ik zat te bibberen in bed, maar alles beter dan die misselijkheid die maar niet over ging. Om half 8 ben ik opgestaan om verder zittend en slapend op de bank beneden door te brengen.
Rond vier uur in de middag pas brak en wel opgestaan en hou me verder de hele dag rustig. En dat allemaal veroorzaakt door een onbekend zakje hard brood uit het kerstpakket!

Ik weet wel dat ik NOOIT meer iets uit een kerstpakket zal eten! Of het is tegen de datum of het zijn onbekende merken, misschien wel tweede keus. Vol met veel te veel 'vreemde' toevoegingen!
Ik hoorde onlangs dat je ook je kerstpakket aan de voedselbank kan schenken, maar of ik deze mensen daar blij mee maak, is een tweede! Je moet wel een ijzeren maag hebben!

Ik ben natuurlijk wel dankbaar als gebaar vanuit mijn werk, maar persoonlijk hoeft dit jaarlijkse kerstpakket voor mij echt niet meer.

6 opmerkingen:

  1. Ja, moeilijk, je mag een gegeven paard niet in de bek kijken wordt er wel gezegd, dus dan maar weg geven aan iemand die er blij van wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, dat klinkt niet erg enthousiast! Jammer dat je pakket zo tegenviel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het pakket zag er in eerste instantie leuk uit. Beter dan andere jaren. Ook het idee erachter sprak me aan. Dat het begrip eco niet door de handelaar is begepen, is duidelijk, die zag alleen maar eurotekens. Dat ik er ondanks het goede uitkijken toch nog ziek van werd, daar baal ik het meeste van.
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat vervelend,dat je ziek werd. Misschien toch een volgend jaar aan de voedselbank geven? Misschien,dat een ander er wel tegen kan. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb net breedlachend je bericht gelezen. Zoals je het omschrijft,zo herkenbaar. Krijg je iets eco, is het toch nog niet gezond en al helemaal niet duurzaam.
    Balen dat je niet fit werd van de broodjes. Hopleijk ben je snel weer de oude! Fijne Kerst! Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.