dinsdag 30 augustus 2011

Verpakking met stickers

Tegenwoordig zie je steeds meer en meer flessen met een transparante sticker erop in plaats van rechtstreekse bedrukking. De transparante stickers zijn goed te verwijderen, de andere met een ondergrond niet zo. Die zitten vaak muurvast en afhalen gaat niet goed. Zelfs met een tijdje weken lukt het niet. Of dat iets te maken heeft met het plastic ophalen kan daar best mee te maken hebben. Het plastic waarop papier zit of een randje aluminium mag namelijk niet bij het plastic afval heb ik gelezen bij de 'regeltjes'. Nu heb ik geen zeeën van tijd als werkende om alles eerst er grondig af te peuteren, dus zoiets gaat bij mij dan toch in de grijze bak als er nog wat op of aan zit of niet direct snel te verwijderen is.

Leuker zijn de glazen of plastic flesjes met transparante stickers, want die zijn ook prima voor hergebruik. Zowel voor zelfgemaakte huidverzorgingsproducten als voor huishoudelijke doeleinden. Zo zijn de glazen deoflesjes met spuitdoppen van W.eleda heel goed weer te gebruiken voor zelfgemaakte deo. Of wat de denken om ze te vullen met shampoo voor vakantie. Ik zag van de zomer een zak met allerlei lege flesjes liggen bij de drogisten en dacht meteen aan hergebruik van wat je toch al in huis hebt.
M.a.w. voor er iets weggegooid wordt, toch even kijken of het geschikt is voor hergebruik en al helemaal waar je de transparante stickers goed kunt verwijderen.

6 opmerkingen:

  1. Van mij mogen alle labels wel makkelijk verwijderbaar gemaakt worden. Ik ben al tijden aan het 'sparen' voor glazen potjes die ik o.a. als pennenbakje kan gebruiken, maar ik krijg van een heleboel potjes de (vaak papieren) labels er niet mooi af, helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met terpentine lukt het verwijderen vaak wel, maar is niet het milieuvriendelijkste middel. Ik hergebruik ook veel flesjes en flacons en potjes. Doet me erg goed als ik in de badkamer rondkijk en veel van eigen fabrikaat zie. Lekker zuiver en puur en nog goedkoop ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een doos met lege flesjes en potjes. Die komen inderdaad altijd van pas.Ik heb er net een stel gevuld voor de vakantie. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh-oh, ik doe ze altijd zo erin.
    Op een de site van een afvalverwerkingsbedrijf staat dat het eraan kan blijven zitten. Aluminium moet er wel af.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zijn inderdaad lastige etiketten. Meestal gebruik ik de standaard potjes van appelmoes, bietjes e.d nog een keer of tig voor jam e.d. Uitkoken en ze zijn weer bruikbaar. De weldeda deoflesjes heb ik gebruikt voor mijn eigen luchtverfrisser, ideaal.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.