zondag 14 augustus 2011

Pizzapunten knippen

Mijn pizzapuntensnijder had het begeven en omdat ik het maar moeilijk vond om met een scherp mes door een pizza heen te 'zagen', gebruik ik tegenwoordig een gewone huishoudschaar. Ik hoef dan ook geen pizzapuntverdeler meer; dit knippen gaat veel handiger. Bij sommige pizza's moest ik zo hard snijden dat er zelfs lijnen op het bord achterbleven. Met knippen heb ik dat totaal niet. Naderhand natuurlijk de schaar goed schoonwrijven. De schaar is dan ook meteen weer ingevet.

Ik koop geen kant-en-klare pizza's, vanwege veel te pittige sausen. Op het moment zelf merk ik er niet veel van, maar 's avonds en 's nachts des te meer. Je kunt de bodems zo kaal ook kopen, zelf een pizza opmaken en ze alleen nog maar afbakken. Nu zag ik dat ze die bodems nu zelfs met een saus erop verkopen. Zo lastig als je niet tegen bewerkt voedsel kunt! Ook ik wil af en toe iets heel snel op tafel hebben, net als ieder ander.

Wat een goed alternatief is voor een pizza snel te maken, is om een rond Turks brood te halveren en dat als pizza op te maken en te bakken. Ideaal voor mij! Gewone tomatenpuree erop, wat gemalen Parmezaanse of restjes kaas en wat verse kruiden. Hiervan heb ik totaal geen last en is heerlijk. Uiteraard knip ik dan weer punten om ze lekker handzaam te maken en zo te eten :-)

7 opmerkingen:

  1. Goeie tip van dat Turks brood als bodem. Ga ik zeker eens uitproberen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier zijn ze ook gek op gewone boterhammen belegd en dan in oven ..
    Zelf boterham met alleen kaas (wel goe helemaal bedekken ook de randjes ) en dan onder de gril ..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij gebruiken ook altijd de schaar om pizza's te knippen, dat werkt prima en we hebben nooit een pizzasnijder gehad. Knippen werkt bv ook goed met croissantjes.

    Wij maken soms ook wel eens snel pizza's met pitabroodjes: wat olijfolie erop, beetje ketchup met basilicum en kaas erop. Ze zijn zo klaar en hoeven maar een minuut of 5 in de magnetron. Ik weet alleen niet zeker of pitabroodjes niet op een bepaalde manier bewerkt zijn. Voor ketchup zijn natuurlijk ook wel alternatieven te bedenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik gebruik ook wel eens de pitabroodjes daarvoor. Eerst overdwars doorsnijden met een mes en dan besmeren met tomatenpuree en beleggen met puur onbewerkt voedsel. Vervolgens even in de oven.
    Ik heb geen magnetron en wil er ook bewust geen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor snel maak ik een pizza op een gewone boterham. Meestal maak ik wat meer brooddeeg en bewaar dat tot de avond voor een pizzabodem. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Grappig, met een schaar! Dat zullen ze thuis leuk vinden! :-)
    Pas nog pizza's gebakken. Voor de eerste keer heb ik twee extra pizzabodems gemaakt (met eigen deeg), licht afgebakken en daarna in de vriezer. Ik ben benieuwd of ze later goed te gebruiken zijn. Heeft iemand daar ervaring mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zelf de pizza maken in de broodbakmachine is bij ons de grote favoriet!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.