zaterdag 6 augustus 2011

Kraanwater of water uit een flesje?

Tja wat is nu het gezondste om te drinken? Het goedkoopste is natuurlijk kraanwater. Het kraanwater lijkt dan wel schoon, maar zit nog boordevol resten van allerlei chemicaliën zoals medicijnen en hormonen. Dat we resistent worden van antibiotica is daarom ook geen wonder.
Maar hoe zit het dan met bronwater? Ook dat moet nog in een plastic flesje en dat plastic ook niet zo geweldig is, is inmiddels ook bekend. Zowel het bottelen in de flesjes als het desinfecteren van het bronwater door chemicaliën, voegen toch wel wat vraagtekens toe aan het 'gezonde', commerciële bronwater.
Thuis drink ik normaal kraanwater uit een glas en op mijn werk gekoeld bronwater wat in een groot plastic vat zit, maar het wel drink uit een glas. Ik ben me zeer bewust dat ook dat grote vat weer schoon is gemaakt met chemicaliën. Het lijkt me altijd nog beter dan de hele dag door koffie en thee uit een ander apparaat drinken. In een glazen flesje neem ik wat citroenijsblokjes mee en tegen de tijd ik op mijn werk ben, zijn ze ontdooid en giet vervolgens een scheutje in mijn bronwater. Je moet toch wat.

Koop jij bronwater voor thuis of onderweg of drink jij dan gewoon kraanwater?

Update 13/8: Vandaag hierover een artikel gelezen.

10 opmerkingen:

  1. Een hervulbaar aluminium flesje met kraanwater. Dat plastic is een enorme vervuiler voor het milieu en geeft chemicaliën af aan t gezonde bronwater.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Altijd kraanwater en wetende dat het ook niet meer is wat het was, maar je moet toch wat zoals je zegt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wist je dat de eisen die aan kraanwater worden gesteld (in Nederland dan), strenger zijn dan die voor bronwater?
    Als je gaat googlen, vind je veel bronnen die dit bevestigen.

    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toevallig heb ik over aluminium voor morgen een artikeltje geschreven ... Ik neem liever glazen flesjes mee ook al zijn ze zwaarder.

    Ik heb een paar flesjes voor echte nood in mijn kelder staan voor als ineens de hoofdkraan dicht is of zo, maar verder drink ik ook meestal wel gewoon water. Jammer alleen van al die 'resten'.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Het kraanwater lijkt dan wel schoon, maar zit nog boordevol resten van allerlei chemicaliën zoals medicijnen en hormonen"

    en wie zegt jou dat dit in bronwater niet zo is?

    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb een waterwervelaar aan de kraan. Dat geeft behalve energie ook een fluwelen smaak aan het water. Eén keer per dag neem ik siroop met bruisend bronwater. Gewoon als lekkers. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het enige bronwater dat ik wel eens drink is water met bubbels, zoals spa rood. Maar gewoon bronwater koop ik echt nooit. Ik heb wel eens gelezen dat er in bronwater meer chemicaliën zitten dan in kraanwater. Verder is niet alleen het plastic slecht voor het milieu, maar al die flessen moeten ook nog eens getransporteerd worden en daardoor heb je weer meer CO2 uitstoot.
    Momenteel ben ik in Frankrijk en ook hier drink ik gewoon water uit de kraan. Dat deed ik ook toen ik in Spanje en Italië was. Ik ben ook nog nooit ziek geweest van het kraanwater in één van deze landen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik drink thuis koffie en thee, van gewoon kraanwater.
    Maar 's avonds drink ik spa rood van de Lidl. Dan vind ik gewoon water niet zo lekker eigenlijk….

    Maar het idee dat ik allerlei enge stoffen binnenkrijg, zoals hormonen van de pil, vind ik heel onplezierig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Volgens mij hangt het erg af van waar je woont of er chemicaliën en hormonen in je water zitten. Veel drinkwater in NL komt (dacht ik) nog uit waterwingebieden, waar het volgens mij om regenwater gaat, dat door vele lagen zand en kiezel is gesijpeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Thuis drink ik zowel uit de kraan als uit een flesje.
    Op werk hebben we een waterkoeler en ook daar drink ik uit. Maar ook uit de kraan. Het ligt er gewoon aan waar ik zin in heb,

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.