woensdag 20 juli 2011

Rekensommetje

Gisteren had ik nog niet aangegeven wat ik met mijn rustdagje had gedaan. Ik was heerlijk in alle rust zonder files gaan winkelen in een natuurwinkel. Zo zou het altijd moeten zijn op de wegen. Daar in de buurt zit De Greef, een winkel vol met wolletjes en stofjes. Heerlijk voor mij natuurlijk om helemaal alleen lekker tussen al die lapjes te vertoeven en al helemaal als er leuke stofjes zijn met zomerkorting! Ik heb er vier gekocht met korting, dat kwam neer op 2,49 per meter. Leuke zomerstofjes om tunieks te maken, met en zonder mouwen.
Ik zei zelf nog aan de kassa dat deze afgeprijsd waren en er werd geknikt. De prijs die ik moest betalen was toch wat hoger dan wat ik even snel in mijn hoofd had uitgerekend en het verschil was wel mooi 11,32 euro in hun voordeel. Ik betaalde bewust nog niet en zei dat het volgens mij toch echt niet klopte. Een gezicht vol vraagtekens, de kassa gaf dat toch echt aan. Nou de labeltjes aan de rollen gaven toch echt iets anders aan. Tel maar na, als je 2,49 even voor 2,50 rekent en dat maal 6,5 dan kom ik uit op 16,25. De vraagtekens op het jonge gezicht bleven nog steeds vraagtekens volgens mij. Ze rekende het na op een rekenmachientje en zij toen vol trots dat het bedrag 2,49 x 6,5 = 16,18 was. Zucht. Ja, klopt, maar ik zei 2,50 om het gemakkelijker te maken en dat het in ieder geval geen 27,50 was.
Hoofdrekenen wordt steeds moeilijker voor jonge mensen. Maar in ieder geval door weer zelf goed op te letten heeft deze actie me wel weer 11,32 opgeleverd die anders in de zak van de winkel was gegaan!

Update 1: Ik had gevraagd: 1 meter, 2 x 1,5 en 2 meter. Zelfs knippen is totaal scheef gegaan. Vandaag even nameten of het het in hun of mijn voordeel is, want het scheelt boven wel 20 cm met onder!

Update 2: Oeps! Het moet zijn: 1 x 1 meter, 1 x 1,5 meter en 2 x 2 meter = 6.5 meter.

5 opmerkingen:

  1. Dat is een mooi verschil, goed dat je het direct merkte! Ik tel ook meestal vooraf vast wat iets me ongeveer gaat kosten, dan kan ik er direct wat van zeggen als het niet lijkt te kloppen. Ik kijk ook altijd op de kassa mee. Met de bon terug kan natuurlijk ook nog altijd, maar vaak kun je dan weer achteraan sluiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed opgemerkt! Waakzaam zijn is niet verkeerd. Ik tel ook de bedragen van te voren op en weet wat ik ongeveer moet betalen aan de kassa. Wijkt dat af, dan zeg ik dat ook.

    Het is een heel verschil!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeps, ja ze rekenen graag hun eigen kant op. Het blijft op letten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, het valt niet mee tegenwoordig, maar hoeveel meter heb je nu gekocht, 6.50 mtr of 6.00 mtr.??
    Je update brengt mij in verwarring t.o.v. van het bovenstaande bericht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook al krijg je een nieuw stuk stof,toch moet je weer terug naar de winkel.Misschien een volgende keer bij het knippen met je neus(ogen) er bovenop gaan zitten? Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.