zondag 24 juli 2011

Eerste verfweek zit erop

De weergoden zijn me niet al te goed gezind, of juist wel? Ik ben nu verplicht te stoppen met verven vandaag en kom tenminste weer toe tot andere klusjes. Ik verf daarom nu toch maar om de andere dag, dan duurt het maar langer. Het gaat toch langzamer ook allemaal dan ik dacht. Toch zet ik gewoon lekker door, want tussen de buien door is het immers wel droog :-) Het voordeel is dat het toch nog aardig droogt ondanks de regen. Met dat hete tropische weer duurt dat vaak dagen. Ook geen herrie buiten van buren, maar heerlijk stilte met dit grijze weer. Dus toch nog voordelen :-)

Soms moet ik iets dubbel doen, maar dat mag de 'pret' niet drukken. Ga ik bijvoorbeeld even naar binnen om iets te drinken, kom wat later terug, staan er allemaal zwarte modder kattenpootjes als afdruk op de net geverfde vensterbank. Dus al die pootjes met een doekje wegvegen en weer opnieuw met de kwast erover. Zoveel mogelijk blokkeren met bloembakken ervoor. Uurtje later? Weer zwarte afdrukken van pootjes. Inmiddels is het gelukt en is de vesterbank toch echt wit. Nou ja, roomwit. Drie dezelfde verfpotten in de kleur wit en eentje ervan is ondanks hetzelfde nummer roomwit. Miniem verschil want de kleur wordt zo uiteindelijk toch wel en het hout is nu tenslotte wel beschermd.
Ander voorbeeld is de achterdeur. Als daar de hond voorbij zoeft, is het net of de de deur vanuit het niets lange witte schimmel heeft gekregen. De hond is namelijk nog steeds in de rui. Gelukkig was het maar de eerste laag. Na het drogen  flink geschuurd en nu is alles gelukt zonder lange hondenharen. Ook na de regenbuien spat er heel wat zand onder tegen de deuren, ondanks het vegen van de stoep. Dus iedere dag moet ik alles schoonmaken om weer verder te kunnen gaan. Er waaien af en toe wat wat rommeltjes uit de bomen. Natuurlijk net op glad geverfde stukken. Ook een dagje te laat doorgegaan tot half 11 's avonds. Oei, de volgende morgen zag ik dat toch niet alles aangeraakt had. Niet voor herhaling vatbaar dus. Al met al is het dus verven met diverse hindernissen geweest. De achterkant beneden is nu zo goed als af (twee ramen, achterdeur binnen en buiten, tuindeuren binnen en buiten). En dat voor in totaal vier dagen verven, vind ik dat persoonlijk toch niet slecht.

Onder het verven dacht ik dat het volgende misschien ook wel weer leuke tips zijn voor anderen:
  1. Mijn verfblik zet ik altijd op de ondergrondverpakking van pizza's. (Er was een tijd dat ik die kleine pizza's graag verwarmde in de oven en die piepschuim rondjes altijd voor dit doel bewaarde. Nu nooit meer vanwege de sausjes waar ik niet tegen kan en ze lekker voortaan zelf maak.) Als het blik hierop staat, komen er geen verfspatters of kringen op de trap, ik kan er de verfkwast even op kwijt enz. Persoonlijk vind ik dit erg handig. In het verleden gebruikte ik daar altijd kleine kartonnen doosjes voor, maar dit is veel handiger.
  2. Als het verven voor die bepaalde dag erop zit, zit ik vaak nog met een half uitgestreken kwast of verf in de randen van de verfpot. Voor dat doel heb ik altijd een oud krukje of een buiten bijzettafeltje en smeer daar mijn kwast op uit. Net genoeg altijd om de bovenkant van een dun laagje te voorzien of een latje van een pootje.
  3. De afgestreken verfkwast zet ik dan in een leeg glazen potje of leeg blikje met gewoon water. Dat blijft net zo lang goed tot het water is opgedroogd! Dus lang. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Na een paar dagen ga ik meestal weer verder en hoef alleen de kwast maar even af te drogen aan een oude tod. Ik hoorde laatste dat iemand de verfkwast in aluminiumfolie had gedraaid om te bewaren in de ijskast, maar de hele ijskast en alle etenswaren waren gaan stinken naar verf en kon dus alles weggegooid worden. Zo wordt het wel een aardig dure kwast om zo te bewaren!
  4. Dan mijn beste tip! Bij toeval deze week zelf ontdekt en ben hier dan ook super blij mee! Om de verf van mijn handen af te halen, gebruikte ik altijd een beetje thinner of terpetine, maar dan ruik je het soms nog uren aan je handen en erg gezond is dat nou niet bepaald! Ook het handenwasspul uit zo'n flesje zit boordevol chemicalien. Een bakje water met gewone soda is mijn tip! Even handen erin en het is meteen schoon. Verf die ietwat dikker is en er wat langer opzit even met een doekje of sponsje eraf halen. Alles vliegt eraf! Dit lijkt me heel wat gezonder ook! Handen stinken ook niet. Dus gewoon een bakje met water en soda steeds bij de hand al houden. Zelfs de buitenkant van het verfblik heb je er zo schoon mee mochten er druppels overlopen. Nu gebruikte ik wel plastic handschoenen, maar die zitten na een paar uur verven echt niet lekker als je huid niet kan ademhalen. Bovendien zijn ze niet zo heel sterk en zitten je handen alsnog onder de verf. Even voor een klein klusje is dit wel ideaal. Uiteraard gebruik ik dan de plastic handschoenen die ik ook gebruik bij het tanken en daar gratis hangen. Je krijg zo ook geen handen die naar benzine stinken.

5 opmerkingen:

  1. om je handen verfvrij te krijgen na het schilderen: in wrijven met (sla)olie. Je zal zien dat de verf verdwijnt en daarna je handen gewoon wassen. Gr. Cisca, Servie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je zo doorgaat zeg! En ook bedankt voor de tips. Aluminiumfolie werkt overigens ook prima als je de kwast daarna gewoon ergens neerlegd, dus niet in de vrieskist. Plastic folie werkt ook goed, maar dat kun je geen maanden bewaren. Die beide tips zijn volgens mij ook meer voor als er steeds een paar dagen tussen zitten.

    Nog een tip voor als je iets wit wilt lakken: markeer je verfbakjes, zodat je weet welke voor de grondverf is en welke voor de witte verf. Dat heeft mijn vriend hier gedaan en blijkt heel handig te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van die folie was mij ook bekend. En wat olijfolie op je handen om schoon te maken, nee dat is voor vet. Vet lost namelijk vet op maar dat wist je natuurlijk al lang.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de soda tip. Die kende ik niet. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vooral die laatste vind ik een goede tip. Ik gebruikte ook altijd terpentine, maar dit klinkt veel beter.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.