zondag 1 mei 2011

Schuursponsjes

De komende week heb ik heerlijk een weekje vrij. Gedeeltelijk vanwege het feit dat we op mijn werk een vrije dag hebben op 5 mei Bevrijdingsdag en omdat we daarom 6 mei verplicht zijn een collectieve vrije dag op te nemen. Ik neem altijd op 3 mei een vrije dag want dan is mijn dochter jarig. Tja dan blijven in feite alleen 2 en 4 mei nog over.

Vandaag had ik ineens de geest om mijn bijkeukenkast uit te mesten. Dat kan goed al drie jaar geleden zijn dat ik die heb opgeruimd. Die wordt al snel een rommeltje omdat dat een voorraadkast van o.a. schoonmaakmiddelen en -spullen is, maar ook een mandje met lampen, bak met zeep, wasmiddel enz. Kortom een voorraadkast met van alles (voor alles een vaste plek), behalve etenswaar. Op de vloer staat ook veel opgestapeld aan emmers en bakken. De poezen struinen er graag rond op zoek naar spinnen. Super interessant voor ze natuurlijk. Regelmatig valt er wat naar beneden en daar moest dus nodig snel eens wat aan gedaan worden. Vandaag was de dag, het kon niet mooier, letterlijk de Dag van de Arbeid, al ligt dat natuurlijk iets anders. Ik ben uren bezig geweest en krijg nu last van mijn rug, dus tijd om te stoppen en het morgen af te ronden. Een warme douche heeft weer wonderen verricht.

Ik was al tijden in de veronderstelling dat ik geen schuurponsjes meer had en nu blijk ik met opruimen er toch zo'n 70 te hebben ... eeehhh ja echt, om en nabij 70 stuks. Dan weer hier een half aangebroken pak, daar weer wat losse. Ik vond ze werkelijk overal en normaal zag ik er geen eentje. Het is duidelijk dat ik dat niet zo interessant vindt om in mijn hersenpan op te slaan en me te herinneren dat ik er toch echt moest hebben en kocht er weer bij, al snapte ik niet waar ze bleven. Nu pikt de hond er af en toe wel eentje, daar niet van, en die zie ik ze helemaal in kleine stukjes weer terug. Het is daarom toch wel eens goed om op te ruimen. Allerlei spulletjes die ook niet in mijn geheugen waren opgeslagen kwamen te voorschijn. Blijkbaar heb ik toch te veel aan mijn hoofd om letterlijk alles te onthouden. Gelukkig dat ik al het relevante wel onthou :-). Want zeg nou zelf, wat is er nu belangrijk om het aantal van schuursponsjes niet te weten. In ieder geval hoef ik een hele poos ze niet meer te kopen, dat is zeker. Ze liggen nu goed zichtbaar in een barbertje en zo voor het grijpen (niet voor de hond overigens!). Ik ga steeds even kijken hoe mooi het er nu weer uitziet. Ik heb eer van mijn werk en ben trots dat ik eindelijk dit karwei bijna rond heb! Een opgeruimde bijkeukenkast en een opgeruimd hoofd zeg maar ;-) Ik weet weer wat ik heb!

8 opmerkingen:

  1. Het gevalletje met de schuursponsjes komt me bekend voor. Ik had toen ik de garage eens opruimde ook vele pakken van die dingen liggen. Zeker een stuk of zestig. Nu hoef ik waarschijnlijk de rest van mijn leven geen nieuwe meer te kopen, want ze gaan bij ons onwaarschijnlijk lang mee. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow! Wel heel herkenbaar, ook met bv kwasten hebben wij dit vaak. Nu ben ik bezig met alles een vaste plek geven en dingen daar ook terug te leggen, zo blijkt dat ik steeds minder hoef te kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, je hebt in mijn kast gekeken! Nou, niet meer hoor, maar zo was het ook eens, en schuursponsjes, gewone sponzen, microvezeldoekjes, keukendoekjes en dweilen, voor de rest van mijn leven. Dit alles in een krat voorraad, en de in gebruik zijnde artikelen in een werkmandje, in de was of aan de lijn. Ook schoonmaakmiddelen staan nu keurig op een plank, soort bij soort, zodat ik niet steeds iets koop wat er nog is. Het nadeel is dat het lang duurt, voordat ik mijn eigen gemaakte zeepspul kan gaan gebruiken, maar ja....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien kun je een creatief kunstobject maken van al die gekleurde sponsjes? En zo niet dan hoef je ze inderdaad nooit meer te kopen waarschijnlijk. Ik herken het wel hoor. Soms denk ik dat er geen koffie meer is maar blijken er nog 3 pakken te staan. En omdat daar de kwaliteit wel van achteruit gaat is het altijd oppassen met etenswaren op voorraad halen. Dan beter schuursponsjes teveel hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ojaaa, hier is dat ook vaak het geval. Heb het niet alleen met schuursponsjes helaas... Ook met pennen, enveloppen, potgrond, shampoo en noem maar op. Nu probeer ik dingen een vaste plek te geven zodat ik mijn voorraad vanzelf tegenkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel bekend klinkt het en ik heb er nog een aantal liggen, maar vorig jaar heb ik besloten om geen sponzen meer te kopen. Slecht voor het milieu.
    Sinds een paar jaar heb ik een vast huishoud patroon zodat alles aan de beurt komt en ik niet als er eens iemand komt als een gek te keer moet gaan om alles op orde te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kijk dat is dan weer het voordeel: ik woon klein. Dus heb mijn voorraad gewoon in het keukenkastje liggen en meer dan twee pakken passen daar niet in. Voor de rest doe ik wat ik hier al meer zie: alles een vaste plek geven. Heerlijk opgeruimd (ook in mijn hoofd :-)).

    Geniet nog even lekker na en morgen weer een dag

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als ik niks meer kan vinden, en dat terwijl het allemaal wel een vaste plek (ooit) heeft (gekregen), is het voor mij het sein dat ik weer nodig moet gaan opruimen, zodat ik weer overzicht heb van wat ik heb.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.