maandag 2 mei 2011

Geen vuilniszakken in gebruik

Met het verder opruimen vandaag van mijn bijkeukenkast (zie bericht van gisteren) kwam ik ook nog een ingepakte vuiliszakkenrol tegen. Die heb ik voor nood, maar al jaren niet aangebroken. Ik gebruik daarvoor in de plaats, lege blikken, doosjes en plastic zakken om die eerst vol te doen met allerlei afval voor ik het in de grijze bak deponeer. Ik gebruik dan ook nooit vuilniszakken.

Tegenwoordig heb ik standaard in allerlei maten boodschappentassen in de auto liggen als ik boodschappen ga doen. Ook in mijn normale tas die ik mee neem naar mijn werk zitten opgevouwen tasjes. Dat scheelt dan weer bij de supers allerlei tasjes. Bij andere winkels vind ik het wel belangrijk om met een tas van de winkel of op de markt zelf te lopen omdat het ook als een soort bewijsje dient van dat je betaald hebt, ook al heb je het bonnetje bewaard. Op de markt krijg je immers niet eens bonnetjes.
Deze tasjes worden allemaal netjes opgevouwen bewaard en omgedoopt tot afvalzakjes. Zelfs hele kleine, de maat van boterhamzakjes, kunnen nog goed gebruikt worden als hondenpoepzakjes enz. Zo ook papieren of plastic broodzakken, prima voor afval in te verzamelen. Toch heb ik niet eens een enorme voorraad daarvan, dat valt reuze mee, omdat ik er ook weer veel opgebruik.
De wat grotere met stevige handvatten bewaar ik op een andere plaats voor andere doeleinden. Je hebt er ook met leuke koorden als handvatten, die worden er natuurlijk afgesloopt en in een mandje met allerlei koordjes bewaard.
Ik vind het wel een voordeel die kleine zakjes te gebruiken in plaats van de vuilniszakken. Vuilniszakken duren natuurlijk veel langer voor die vol zijn en ik heb dat liever niet in huis want dat trekt alleen maar ongedierte aan en zeker met warme dagen. Ik loop liever een paar keer meer naar de grijze bak om het afval uit huis te krijgen.
En .. je kunt ze ook nog in repen knippen en ermee haken: tassen of mandjes! Kortom een plastic zak wordt nooit zo maar weggegooid en krijgt bij mij altijd nog een hergebruikkans.

10 opmerkingen:

  1. Wow! Helemaal geen vuilniszakken gebruiken lukt hier nog niet, maar zakjes worden wel hergebruikt. Voor de bakjes in toilet/douche of boodschappen of om dingen door te geven. Meer rechtstreeks in de kliko gooien is wel een goed idee, want wij hebben zo'n Brabantia prullenbak met best dure zakken. Des te langer die meegaan, des te beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier worden ook nooit vuilniszakken gebruikt en zolang we hier wonen is onze kliko nog nooit gereinigd. Al het afval doe ik net als jij in pakken van melk of frisdrank of in zakjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mensen op vrijmarkten en kofferbakmarkten zijn ook vaak blij met plastictasjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als meer mensen dit deden scheelde het een hoop plastic afval. Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik doe precies hetzelfde. Ook yoghurtpakken e.d. kun je hiervoor gebruiken.
    Heel goed dat je de aandacht hierop vestigt, niet alleen goed voor ons maar ook voor het milieu!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier worden de dunne plastic tasjes her-gebruikt voor aardappel schillen en andere klein afval, grote plastic tasje heb ik niet in huis die moet je meestal kopen en dat doe ik niet meer.. voor nood heb ik tegenwoordig een klein opvouw tasje in mijn tas deze heb ik ooit gekocht voor 1,- bij b-lokker en dat ding gebruik ik overal bij onverwachte boodschappen.
    Vuilniszakken gebruiken wij wel, ik zie me bv nog niet de kattenbak korrels rechtstreeks in de container kiepen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De kleine zakjes waar fruit in de supermarkt in gaat, hergebruik ik voor mijn kleine vuilnisemmertje waar gft-afval in gaat. Is het zakje vol dan leeg ik het in de groene container en het zakje gaat bij het plasticafval. Broodzakken gebruik ik om los plastic afval in te doen. Zo'n zak ligt op het aanrecht en gaat in de grote plasticafvalzak als deze vol is. Verder gebruik ik tasjes voor pedaalemmers door het hele huis. Hier worden ook vrijwel geen vuilniszakken gebruikt en dat is wel zo makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik herken heel veel van je blog. Ik heb wel een grote vuilniszak maar doe daar alleen maar "droge" dingen in, zodat die héél lang meegaat. Voor de rest gaat al mijn afval in gekregen plastic zakjes en melkpakken. Ik heb ook twee opvouwbare tasjes van de b.lokker en die heb ik altijd bij me.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier is de grijze bak ook nog nooit schoongemaakt. Met wat beleid de bak vullen, is dat schoonmaken denk ik ook niet nodig. Hooguit dat er aan de buitenkant opspattend zand zit en dat regent er ook wel weer af. De groene bak gebruik ik amper, hooguit 1x per jaar, met alleen braamtakken of andere takken met stekels, meer niet. Dus ook schoon en droog spul erin en nooit schoongemaakt.

    Ik gebruik geen pakken zoals van melk en yoghurt e.d., maar wel bekers biogarde.

    Indien je teveel hebt aan plastic tasjes kun je ze ook in zo'n bol bij de Jumbo deponeren en ben je ze ook kwijt. Ook kringlopen hebben ze graag. Echter je weet nooit van wie het is geweest en wat erin heeft gezweten, daarom zorg ik ook voor eigen verpakking als ik ergens heen ga.

    Aardappelschillen gaan bij mij in de compostbak en niet bij het gewone afval. Verteren goed samen met de rest van het groente- en fruitafval tot compost.

    Aan het kopen van plastic tassen doe ik al helemaal niet mee, krijg er gratis meer dan genoeg. Dan duikel ik altijd wel een plastic zak op uit mijn tas of neem een kartonnen doos.

    En Eurootje over het weggooien van kattenbakkorrels staat in mijn volgende blogje wat vermeld :-)

    Ja hier ook Willeke. Op de aanrecht staat een zakje, doosje, beker enz voor het afval tot het vol is en in de grijze bak kan.

    AM die droge vuilniszak kun je ook gewoon omkieperen in de grijze bak. Dat heb ik lang gedaan, tot er een buurvrouw de grijze bak omreed en ik alles kon oprapene. Sindsdien doe ik alles in kleine plastic zakjes e.d.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk, tenminste nog iemand die z'n oude broodzakken, kleine Hemazakjes etc. opgrade tot poepzakjes voor de hond...

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.