maandag 25 april 2011

Zeekraal

Voor deze week heb ik als variatie in mijn normale groenten assortiment, maar weer eens zeekraal gekocht. Ik eet dat misschien twee keer per jaar, dus niet erg vaak. De groente is vrij prijzig, maar ja wat heet prijzig. Per portie € 1,50 misschien, dus valt ook wel weer mee. Als je dit vergelijkt met een biet of wortel is dat prijzig, maar vergeleken met andere groente valt het reuze mee en het is weer eens wat anders op je bord, bovendien gezond. Het is ook lekker knapperig. Vooral het bovenste deel van de plant wordt gegeten, het onderste gedeelte is houterig.

Je kunt met zeekraal alle kanten op, zowel rauw, wokken of koken. Het is een zoute groente, maar als je dit samen nuttigt met je eten, valt dat niet op. Eigenlijk volg ik nooit zo de beschrijving van recepten, want dan heb ik net een paar ingrediënten weer niet in huis. Ik doe dus altijd maar wat en als het niet lekker is, ga ik weer verder experimenteren. Smaakt het wel, dan is het voor herhaling vatbaar. Maar ik denk dat de meesten met een beetje fantasie wel zo koken toch? Het is maar net wat er op dat moment in mijn ijskast en kelder ligt. Er valt zoveel te combineren met elkaar.

Maar voor het geval iemand toch nieuwsgierig is geworden hoe ik het bereid heb (zonder sausjes), komt hier mijn ter plekke gisterenavond gefabriceerde zeekraalrecept:
  • Aardappels koken in groentebouillon (in schil en daarna de schil eraf pellen, even onder de koude waterstraal houden is genoeg, dan blijft de aardappel nog warm en je vingers verbranden niet)
  • Handjevol zonnepitjes bakken en die even apart houden
  • Quorn bakken (in olijfolie)
  • Stukje prei (onderste gedeelte en bovenste groene gedeelte, in stukjes snijden) toevoegen
  • Bleekselderie (schoonmaken, draden eraftrekken, overdwars doorsnijden en in kleine stukjes snijden) toevoegen
  • Zeekraal (afspoelen) toevoegen
  • Alfalfa (= Luzernekiemen, wel eerst wassen) op het laatste moment toevoegen en mee roeren
  • De aardappels serveren op je bord en daar bovenop in het midden de rest van de quorn en het groentemengsel
  • Nu de zonnepitjes erover strooien
  • Paar kleine tomaatjes (halveren) voor garnering er bovenop leggen
  • Beetje Herbamat erover strooien
Ik vond het zelf erg smakelijk. Deze vegetarische maaltijd kost per persoon ongeveer 3 euro (bijna alles was in de reclame).

3 opmerkingen:

  1. Deze week maakte ik de zeekraal van een buurvrouw met vakantie op. Toevallig heb ik ook een ratjetoe met wat groenten gemaakt. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch eten het maar betrekkelijk weinig mensen. Onbkend maakt onbemind of wat de boer niet kent, vreet hij niet :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.