donderdag 14 april 2011

Verrimpelde knollen en wortels

Sommige groenten komen bij mij niet zo snel aan bod om snel te consumeren, daardoor komt het wel eens voor dat er ineens van achteraan de ijskast een verrimpelde pastinaak, rode biet of wortels te voorschijn komen. Ook vergeten aardappels tref ik behalve uitlopers ook wel eens in verrimpelde staat uit de kelder aan. Door de wortels en knollen goed te wassen laat ik ze een nachtje in fris water staan en ververs dan het water weer als het verrimpelde nog niet weg is getrokken. Meestal helpt dat wel en ziet de groente er weer smakelijker uit. Dit keer staat hier de pastinaak en de rode biet weer in het water zodat ik die de komende dagen kan raspen samen met een winterwortel.

4 opmerkingen:

  1. Weer wat geleerd. Bedankt. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet te veel opslaan, een beetje zonde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen probleem met de smaak hoor. Ik ververs het water wel een paar keer. In de grond zuigen ze immers ook het water op. Door uitdroging verdampt het vocht alleen maar. Leg je ze weer in water, dan worden ze weer glad en zijn de rimpels weg. Doe dit zo al jaren met pastinaken, wortels, rode biet en aardappels. Ook knollen frissen enorm op. Adijvie spoel ik regelmatig en leg het weer terug in de ijskast. Zo 'groeien' ze bij de steel nog wat verder uit. Zo blijft groente er langer frisser uitzien.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.