woensdag 20 april 2011

Rabarber en naaktslakken

Nou schreef ik eergisteren dan wel over het terugvinden van een klein rabarberplantje, maar had er niet bij geschreven dat de bladeren vol met kijkgaten zaten. Hier glibberen nogal wat naaktslakken rond en die zijn altijd op zoek naar iets eetbaars zodra het donker is. Nu lees ik gisteren bij toeval, nou ja toeval, het dringt nu pas tot mij door misschien, dat deze goed weg te houden zijn bij rabarber en natuurlijk ook andere planten door er hulstblad om te leggen. Nou wil het toeval dat in mijn moestuin nogal wat hulstboompjes (met bessen in de winter) zijn gaan groeien waar de onderste takken van een boom de grond raakten. Dat is geen toeval, maar wel dat ik  van plan was ze te gaan verwijderen, verplanten enz. omdat ze een tikkeltje in de weg staan in de moestuin. En dan komt er natuurlijk heel veel blad af. Die worden nu dus wel mooi bewaard om een magische cirkel, in mijn geval in een magisch vierkant (als dat ook bestaat) te leggen van dat blad om de plantjes in mijn moestuin. Die tip las ik in een oud, maar nog een heel mooi tuinboek, en precies op tijd.

Ik kon echter niet wachten en heb de voeten van de rabarberplantjes inmiddels al voorzien van hulstblad voor opdringerige naaktslakken. Nu heb ik ze daar nog niet gezien achter in de tuin, maar ik ken hun IQ niet natuurlijk of ze het in de gaten krijgen dat daar wel wat lekkers staat. Nu zijn het slakken en niet zo snel om ongeveer 60 meter af te leggen. Zo'n oprukkend leger moet ik toch zien en anders de hond wel. Je weet echter nooit of er eentje een gratis ritje in een bloempot heeft gekregen naar achteren.

Maar voor de zekerheid zijn de plantjes nu toch aardig milieuvriendelijk beschermd en nog gratis ook! Wat een prachttip!

4 opmerkingen:

  1. Anders een rand van zand erom heen leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die tip ga ik doorgeven. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een geweldig goed idee,ik heb de rabarber in een speciekuip staan, zoals mijn hele moestuin, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het kan ook met koffiedrab hoor, maar ik denk dat hulstblad beter afschrikt. Vandaag nog gekeken en er is niks aanvreten.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.