donderdag 28 april 2011

Minder zevenblad in de tuin!

Nou had ik net vorige week me voorgenomen om al het zevenblad uit mijn tuin te gaan opeten (gratis onbespoten groente niet waar ...), wat altijd zeer weelderig zijn grenzen is aan het verleggen en ineens merk ik dat ik nog maar twee miezerige vierkante metertjes heb! Dat was wel ooit anders!

Ik heb het zevenblad deze week rauw fijngesneden als groente gegeten en dat viel niet eens tegen! Ik had het op het laatste moment door een roerei gedaan en het smaakte mij goed. Ik wilde verder gaan inspecteren hoever het zevenblad dit jaar al was gekomen in de tuin en tot mijn verwondering zag ik dat deze het afgelegd had tegen een andere veel grotere woekeraar, maar die wel sneller te verwijderen is, en dat is de klimop! De klimop verstikt de grond zo erg dat andere planten geen licht en lucht meer krijgen. Vorig jaar stond zeker een kwart van mijn tuin met zevenblad vol en nu nog maar alles bij elkaar twee vierkante meter!
Dus een tip voor anderen die niet van het zevenblad af kunnen komen! Zeggen dat je ze opeet ;-) Of klimop laten woekeren over de grond! Nu zal men hier ook niet om zitten te springen, maar het is natuurlijk wel het afwegen waard!

8 opmerkingen:

  1. Klimop heeft ook genezende kwaliteiten (eksterogen, wespensteken), maat teveel is teveel. Soms moet een mens radicaal zijn. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben zevenblad 'gekregen' van de buren, het maakt zoals je weet uitlopers onder de grond. Maar ook hier heeft klimop de overhand, ik trek het af en toe weg met handschoenen aan want ik krijg er ontzettende uitslag van.
    Omdat het zevenblad vlakbij de schutting van de buren groeit durf ik het niet zo goed op te eten omdat ik niet weet wat zij aan gif spuiten, strooien o.i.d. Ik hou het dus op brandnetelsoep van brandnetels uit de natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Noemen ze Wat is Permacultuur?
    Het doel van permacultuur is samenwerking tussen de mens en haar omliggende natuur gericht op een lange termijn overleving van beide. Met permacultuur kun je een lekkere eetbare tuin ontwerpen die niet alleen mooi, maar ook nuttig is. Ook kun je met permacultuur leren hoe je op een effectieve manier flink wat energie en geld kunt besparen in je huis. Het slimme ontwerpsysteem van permacultuur biedt vele leuke en praktische mogelijkheden om zelf te bouwen aan een wereld die ook op de lange termijn goed is vol te houden.dat ook niet permacultuur. Deze wijsheid haalde ik van het net, maar je kent het vast wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik dat ooit had geweten, dat klimop zevenblad verstikt. Jeetje zeg, ik ben dagen/weken bezig geweest om dat rot zevenblad uit mijn vorige tuin weg te krijgen, maar elke keer kwam het weer boven.
    Maar ik zal het onthouden, je tips...!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja Johanna :-) Ik heb erover gelezen, wel mooi zoiets! Gedeeltelijk gebeurt dat hier. Ik vind biologisch tuinieren ook prachtig, maar dan moet ik meer tijd hebben. Ik spuit in ieder geval niks. Waar iets wil groeien, mag het blijven staan tot het moment ik die plek zelf nodig heb. Dit jaar ineens veel paardebloemen, die ik amper had. Ook eetbaar dus ;-)

    Het zevenblad moet wel gaaf zijn als ik het eet. Ik hou het tegen het licht in en als er kleine gaatjes inzitten, eet ik het niet. Nu een paar keer gegeten en is best lekker. Het ruikt zo heerlijk!

    Van klimop wordt o.a. Hedelix gemaakt van Bloem. Dat kuurtje neem ik af en toe als ik in de streek van mijn gal weer last krijg. Zelf durf ik niet te knoeien met klimop eerlijk gezegd en koop dat liever. Voor hoelang is nog de vraag i.v.m. die Codex die van kracht gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk om te lezen dat je hebt 'gewonnen' van het zevenblad en nog lekker hebt gegeten ook. Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke en interessante blog heb je.
    Ik heb net een blog gemaakt deze heet: Clean White Living. Oh ja, en ik het Zevenblad in mijn tuintje. Zeven jaar terug kreeg ik visite van Zevenblad in mijn tuin, alleen deze visite blijft nogal plakken. Mijn oplossing staat op mijn blog:
    http://cleanwhiteliving.blogspot.com/
    (hergebruik van spullen, schilderijen, een betere leefomgeving begint bij jezelf).
    Hartelijke groet, Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.