vrijdag 29 april 2011

Gemijmer over groene rupsjes in bessenstruiken

Nu geef ik braaf iedere dag water aan mijn bessenstruiken, met opgevangen water van onder de keukenkraan en dan bemerk ik ineens dat de bovenste toppen en blaadjes weg zijn gevreten. Als ik dan beter tuur, zie ik piepkleine groene rupsjes aan de zijkanten van de nog halve bovenste blaadjes. Ah daar heb je de boosdoeners dus. Zoekende op internet kom ik tegen dat het een aalbessenrups of nachtmot is en dat die juist niet door vogels wordt gegeten. Heb ik even pech. Eerst zag ik heel veel lieveheersbeestjes, maar die zijn ineens ook verdwenen en hebben nadat ze luizen eerst hebben uitgemolken het ruime sop verkozen. Overigens die luizen zijn al weggespoeld door eerdere regenbuien. Ik hou niet van spuiten of chemische andere 'wonder'middelen om te doden en ben dus de blaadjes maar een voor een gaan plukken waar de ijverige rupsjes aan zaten te knagen. Morgen ga ik weer op jacht! Rupsenjacht wel te verstaan. Gisteren waren ze nog maar een halve cm en vandaag al een cm lang. Ze groeien als kool! Mijn rupsjes nooitgedacht. Volgens de informatie worden ze wel 3 cm groot. Een beetje te veel en een beetje te groot met z'n allen voor mijn paar bessenstruikjes. Zelfs al zouden ze alleen maar blaadjes eten en de bessen met rust laten. Wel jammer die vraatzucht. Mijn bessenstruik ziet er meteen veel minder fris en groen uit. Daarvoor breng ik niet natuurlijk dagelijks een paar gieters met water om de rupsen uiteindelijk van voedsel te voorzien. Maar dat is wel de gang van de natuur. Maar zoveel? Wel raar, vanuit het niets zijn ze er ineens, terwijl ze er natuurlijk al veel eerder zaten, goed verstopt voor het grote gevaar. Juist de mooie frisse takjes die er net pas drie weken aanzaten, sloeberen ze zo voor mijn ogen op. Even knipperen met je ogen en weg blad is het bijna. Hun lijfjes zijn net zo groen als het bessenblad. Geen wonder als je lijf bijna doorzichtig is. Moet er niet aan denken dat mensen dat ook waren en je halfverteerde resten zo hun weg zag volgen. Ze zijn echter nu met velen en ik alleen, ik ben benieuwd wie er gaat winnen ... Heb dit nog niet eerder gehad met mijn bessenstruiken.

Ik zie overigens erg veel insecten al en denk dat we deze komende zomer erg veel last van allerlei insecten zullen krijgen en dat terwijl we toch best een winter hadden dat we zouden denken dat er een hoop zijn gaan hemelen. Ik zag hier vorige week een formaat kever, die ik hier in deze buurt nog nooit had gezien van wel 2 cm groot. Ook verschillende kevers met diverse kleuren, een wants die al binnen zat. Waar zijn alle spinnen gebleven? Waar zijn al die opruimers nu zoals de oormijt, de pissebedden? Ik heb dringend hulp nodig ;-)

4 opmerkingen:

  1. De bessenstruiken zullen zonder problemen vrucht dragen, maar fraai is dit niet. Er zijn geen wondermiddelen. Ach en al die plaagbeesten, we moeten het accepteren als deel van het geheel. Er zullen ook insekten s nachts aktief zijn en zich misschien aan je rupsen vergrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Och wat jammer nou. Afzoeken is de beste remedie. Ik heb wel eens gehoord dat je niet te snel water moet geven want dan moet je iedere dag. Hier is het kurk droog maar we hebben nog geen water gegeven, alleen de zaden die ontkiemen moeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken het, hier zitten ze in het minipruimenboompje. Piepkleine groene rupsjes. Ik haal ze er iedere dag maar uit. Vorig jaar was mijn stokroos de klos: hele dikke rupsen zaten daar in, wel tientalen. Die stokroos is dus ook niet opgekomen, zo jammer. Sterkte met je bessenstruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tot nu toe is het bij 1 struik erg kaal, bij die andere is een beginnetje genmaakt, maar heeft het niet doorgezet omdat ik er iedere dag nu met de hand af heb gehaald. Er zit er hier en daar nog een, maar die laat ik nu gewoon zitten. Ze eten alleen het blad en blijven van de bessen zelf af. Ik zie nu ook weer de gele lieveheerstbeestjes. Dat is de echte kringloop. Wat minder leuk zijn de luizen in takken die erboven hangen in een wilde pruim want daar botst ik steeds met mijn hoofd tegen ;-( Maar ook daar spuit ik nergens.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.