maandag 28 februari 2011

Uitgelopen aardappels

De aardappels in mijn kelder zijn een mooi netwerk van wortels geworden die momenteel inelkaar grijpen. Ik had ze een paar weken geleden bij de natuurwinkel gekocht toen ze in de reclame waren. Een gedeelte is inmiddels geconsumeerd en ongeveer zo'n vijf kilo heb ik nog daarvan over. Ik heb ze gisteren toch maar allemaal ontdaan van deze fanatieke groei door de wortels bij de schil af te breken. De aardappels zelf waren nog prima. Je ziet soms dat ze dan ook rimpelig geworden zijn, maar deze waren nog goed. Meestal tegen poottijd dan zet ik uitgelopen aardappels wel in mijn tuin en krijg er vaak mooie aardappelplanten voor terug en aardappels. Nu is dat nog te vroeg, want ik moet ook nog grond schoonmaken daarvoor.

Ik koop altijd biologische aardappels want de ingrediënten voor hutspot, d.w.z. aardappels, wortelen en uien, worden juist te veel en te vaak bespoten tegen ongedierte. Daar staan ze om bekend! Handig ezelsbruggetje dus: hutspot. Het gehalte wat nog over blijft op en in deze groente aan pesticiden, is dan ook niet bepaald gezond.
Dat de aardappels dus uitlopen in mijn kelder is alleen maar een teken dat ze die rommel niet hebben. Ik had er behoorlijk wat wortels afgehaald dit keer wat ik dan weer op een van mijn composthopen gooi. Als het straks weer wat mooier weer wordt, moet de composthoop omgezet worden, ofwel lucht erdoor zodat het compostproces sneller gaat, daardoor wordt de temperatuur in de bak hoger en composteert het harder. Voor dit jaar gebruik ik de compost van vorig jaar omdat ik die vorig jaar niet verbruikt heb.

7 opmerkingen:

  1. Die uitlopers zijn de reden,dat ik aardappels in (duurdere)kleine hoeveelheden koop. Want we eten ze niet vaak. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat je ze er al afgebroken hebt. Je kunt ze prima in een grote bloempot zetten. Heb ik vorig jaar ook gedaan. In jan op zolder gezet, en later buiten. je hebt er geen werk mee en het levert al vroeg een heerlijk maaltje op.

    Fijne week, groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik eet ze vaak ook nog gewoon als ze uitgelopen zijn. Gaat prima. Maar nu ik de reactie van Thea lees ga ik dat ook maar eens proberen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een paar appels erbij inleggen heb ik gelezen dan lopen ze minder snel uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat aan akelig idee, dat daar zoveel pesticiden in zitten. Ik eet regelmatig winterpenen, zit dat daar zeker ook op?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou eeuuuhhh... ik heb nog meer aardappels liggen die nog amper zijn uitgelopen :-)
    Dadelijk heb ik mijn vensterbanken hard nodig voor andere zaailingen en allerlei potjes.
    Alleen de uitgelopen (gerimpelde) aardappels die ik niet meer eet, die gaan straks de grond in.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Vlijtig Liesje: juist op die ook... Die eet ik alleen maar van biologische kwaliteit. Nu zal als je ze kookt wel een groot gedeelte er uitgaan, maar dan nog.
    Wij eten wortels vaak rauw en dan proef je het zelfs als ze bespoten zijn. Daarom voor mij alleen maar de onbespoten soort.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.