zaterdag 19 februari 2011

Flinke misrekening!

Ik heb gekeken naar het tv-programma wat gemiddeld een kat per jaar zou kosten en dat maal 15 jaar. Ik weet de bedragen niet meer precies, maar dat zou 800 euro per kat per jaar zijn en ongeveer 8000 euro voor een gemiddeld kattenleven van 15 jaar. Daar veel mensen meer katten hebben, moet dat dan nog vermenigvuldigd worden. En wat een hoop euro's dat wel niet is. Daar zou meteen volgens de Rekenkamer de schatkist mee gespekt kunnen worden en de totaalschuld kunnen dekken. Geld dat naar de banken is gegaan en nog steeds naar de bonussen gaat zeker?

Nou dus echt niet zulke bedragen hier hoor! Mijn dieren komen niets te kort, worden 17 tot 20 jaar oud, met een enkele die helaas maar 13,5 jaar heeft gehaald. Dat maakt hier het gemiddelde toch wel zeker op minimaal 17 jaar. Zo slecht hebben ze hier dus niet. Maar al die dure fratsen die op tv erbij werden gehaald, zijn echt verkoperspraatjes, want dit moet en dat moet echt gekocht worden. Dat zijn wel hele dure luxe paradepaardjes c.q. paradekatjes zeg! Onzin uitgaven! De Rekenkamer heeft zeker nooit van consuminderen gehoord.

En dan dat verhaal over hoeveel miljoen er uit wordt gegeven aan het afval van kattengrit. Dat getal was wel heel erg overtrokken zeg. Net of iedere kat hier in Nederland op de kattenbak zit en dat wij zeker ook allemaal dat soort grit kopen die je in de vuilnisbak moet gooien! Echt niet! Nooit gehoord zeker van kattenbakkorrels op basis van hout en gewoon in de tuin gegooid mag worden? Of katten die gewone tuinaarde in de bak hebben en zo meer? En ja daar zou ieder burger aan mee moeten betalen en dat zou een tientje per persoon zijn. Nu gaan vast alle geen kattenminnende personen meteen rechtop zitten als ze horen dat ze nog moeten betalen voor het verwerken van kattenbakgrit. Was dat de bedoeling Rekenkamer? Wat te denken van andere burgers die aan de luierverwerking meebetalen die dat niet nodig hebben bijvoorbeeld of aan al dat plastic. Ga zo maar door. Dat is toch onzin om zo te rekenen en te vergelijken. We betalen gewoon voor elkaars afval, ieder z'n keuze waar de interesse naar uit gaat toch! Ik betaal met zoveel mee wat ik nooit gebruik. Ik gebruik bijvoorbeeld nooit mijn groene bak, toch betaal ik daar jaarlijks voor. Ik betaal dan mee voor andermans organisch afval. Ik weet wel dat dit geen reëel bedrag is, totaal overtrokken en uit zijn verband gerukt. Meer Hollywood bedragen volgens mij voor Hollywoodachtige katten.

Hierbij mijn getallen waar ik op uit kom met mijn dieren. Dat is het voordeel om een kasboek bij te houden dus. Ik heb het gemiddelde gerekend van wat ik aan mijn huisdieren uitgeef, waar bovendien behalve katten ook nog een grote hond bij zit plus de jaarlijkse dierenartskosten wat van alles kan zijn. Komt ie dames en heren van de Rekenkamer, maak je borst maar nat. Het bedrag voor een kat is dus eigenlijk nog iets minder dan hier staat:
  • € 191,83 per dier, per jaar
  • € 15,98 per dier, per maand
  • € 3,68 per dier, per week
  • 0,52 per dier, per dag
  • € 1918,30 per dier, per 10 jaar
  • € 2877,- per dier, 15 jaar
Wat nou 8000 euro per kat in 15 jaar???

Vraag ik me natuurlijk meteen af wat het bij anderen per dag kost aan sigaretten, frisdranken, bier, wijn en sterke drank. Mij helemaal prima hoor wat anderen doen. Maar bij mij is dat bedrag € 0,00.
Voor het bedrag van nog geen pakje sigaretten geef ik een kat een week te eten. Voor de waarde van een fles drank geef ik een kat een maand te eten.

Oefff... ben een beetje op de kast gejaagd door dit tv-programma... nu er weer even af springen, kopjes geven links en rechts en met fiere denkbeeldige staart naar mijn waterbakje paraderen. Of zal ik een luxieus kattenbrokje nuttigen wat speciaal voor mij wordt overgevlogen, gemarineerd in een exclusief kaviaarsausje? Als mijn net gemanicuurde nageltjes dan maar niet afbrokkelen van al die commotie anders moet ik weer op de chaise lounge van de kattenfluisteraar en wordt mijn hele traumatische kittenjeugd weer naar bovengebracht...   ;-)

11 opmerkingen:

  1. Zelf hebben we geen huisdieren, omdat we nogal eens weg willen en een ander er niet mee willen belasten. Voorheen hadden we een hond maar zo duur nee. Kan me voorstellen dat je je op de kast gejaagd voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je maakt me aan het lachen. Ik hoop,dat veel mensen een reakie hebben,zoals jij. En die onzin verhalen doorprikken. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als een kat zoveel zou kosten zou ik het mezelf niet kunnen veroorloven. Natuurlijk kun je pech hebben met de kosten van een kat maar zo hoog is het gelukkig bij mij ook niet. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je moet je niet zo op de kast laten jagen! In het programma gaat het over gemiddelden en schattingen. De één zal 1000 euro per jaar aan zijn huisdier uit(moeten)geven en de ander redt het met meer dan de helft minder. Wij kopen ook niet al die superdure merkbrokjes. De krabpaal is tweedehands evenals één van de reismandjes. Maar ja, er zijn mensen... die moeten echt het duurste van het duurste aanschaffen. En ik ken ook iemand die 3 honden had en die beesten mankeerden zo vaak iets, dat ze eens in een jaar bijna 2000 euro aan dierenartskosten kwijt was.

    En kijk, wat het de rest van Nederland kost aan afvalverwerking of een kat uit een boom halen, zal me een biet wezen. De één heeft sowieso meer afval dan de ander en we draaien daar met ons allen voor op en of het nu gaat om kattegrit, luiers, lege flessen etc. dat maakt dan niet uit.

    Vorige week ging het in De Rekenkamer over wat het kost als je dood gaat. De één wil een kist van goud en een grootse uitvaart, de ander houdt het liever goedkoop en bescheiden. De Rekenkamer berekende dat een gemiddelde uitvaart 8000 euro kost. Wij hebben het zelf ook laten berekenen: een normale uitvaart, niet al teveel poespas, de goedkoopste kist, een crematie en hierbij kwamen we uit op 8416 euro. dat komt dus goed overeen met wat De Rekenkamer uitgezocht had.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je moet ook een beetje geluk hebben. Onze hond heeft tot ons verdriet H.D., nee geen rashond maar een kruissing.. en atrose. We hebben een ziektekostenverzekering voor hem, gelukkig maar, maar het voer van 69.95 per zak voor ong. 1 maand wordt niet vergoed. Tel daar de premie van 22.85 p.m. bij op en dan nog dierenartskosten die niet vergoed worden ( één vierde) en dan kost zo'n beest een heleboel geld. Voor ons zóveel dat we er maar geen een bij nemen, waren we eerder eigenlijk wél van plan....
    Klinkt een beetje als gezeur als ik het zo lees, maar we hebben het er érg graag voor over hoor!! ( lees blogje Tukker..).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een dier die extra's nodig heeft, daar geef ik ook wel wat voor uit. Je geeft nu eenmaal om je huisdieren. Ze geven je er ook zoveel voor terug wat onbetaalbaar is.

    Ik heb een oude kat 'gekregen' met allergie en veel stress. Die moest ook het duurste van het duurste voer van de dierenarts. Ik ben vervolgens zelf op zoek gegaan waar die allergie vandaan komt want dat kon de dierenarts me niet vertellen. Dat dure voer was totaal niet nodig. Wel kan ie absoluut niet tegen alle merken brokjes of zuivel (kaas). Nu hebben we een brokje gevonden wat heel goed gaat. Het gaat prima met hem. Kost me in ieder geval heel wat minder dan die van de dierenarts! Het komt zelfs uit dezelde fabriek. Nu eten al mijn katten dit merk. Het was even schipperen met z'n allen, maar dit is beter dan ieder dier apart eten te moeten geven. Daarom zit in dt bedrag wat ik vermelde zowel het dure voedsel en nu het aangepaste. Het had dus al lager gekund, wat dit jaar misschien wel het geval is. Ik geef ook veel verse producten dat is in feite ook goedkoper dan blikvoer.

    Ik heb geen dierenverzekering overigens. Na een paar jaar met inentingen, stop ik daar ook altijd weer mee omdat er genoeg antistoffen zijn gevormd. Die ziektes heeft nog nooit een van mijn dieren gehad.
    Vlooienmiddelen werken vaak niet eens en daarvoor zijn alternatieve mogelijkheden, evenals wormenmiddelen. Ook dat scheelt een hoop aan dierenartskosten! Denk bv aan homeopathische middelen. Oogirritaties bv kun je goed verhelpen met ogentroost en meer. Mijn dieren zijn over het algemeen allemaal gezond en krijgen een hoge leeftijd. Daar heb ik inderdaad erg veel geluk mee, dat is zo!

    Willeke: ik had geld over met de uitvaarten van mijn ouders van de verzekering. Gewoon alles simpel was hun wens. Dat krijg je niet terug, dat houden de verzekeringen zelf. Nu proberen ze vaak het bedrag te verhogen van de polis, maar dat wil ik niet. Beter iets bijbetalen dan over te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben ook katten maar met de beste wil van de wereld krijg ik het niet uitgerekend!

    Heb er 1 die op speciaal voer staat (nierziekte) van de dieren arts dat kost al een vermogen.
    De brokjes en natvoer van de andere katten dan de kattenkorrels, krabpalen, cv en gewone maandjes, inentingen, vlooien behandelingen in de zomermaanden, dierenarts bezoeken, medicijnen, inentingen nu en dan een kennelbezoek inverb met vakantie's enz

    De dieren komen hier ook op hoge leeftijd met uitzondering van 2 helaas... en dan op het eind de dierenarts/ dieren ambulance en crematie..
    wij hebben ook geen verzekeringen voor de dieren

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb het net ook even berekend voor mijn 3 katten van 7-11-11 jaar oud. Royal Canin voer en kattengrit kost € 450,00 per jaar voor alledrie samen. Ze gaan nooit naar de dierenarts. Verder incidentele kosten(kattebak, mandjes krabpaal) misschien € 25,00 per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja beste anoniem, het kan goedkoper, daar ben ik me ook terdege van bewust :-) Het is momenteel ook duurder dan vorige jaren moet ik zeggen. Door die ene laatste kat met allergie, ben ik echter wel gedwongen naar duurder voedsel uit te kijken, al heb ik het bedrag wel aardig kunnen doen slinken door zelf uit te vogelen waar het dier niet tegen kan. De brokjes van de dierenarts waren stukken duurder dan die ik nu gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hebbeninderdaad een in natura verzekering en die betalen de kosten van een uitvaart uit, geen geld. Wij zijn verzekerd voor een bedrag van ongeveer 4000 euro p.p. en dat zou dus 4000 euro tekort zijn, maar we verzekeren niet bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb een konijn dat met 'de pot mee eet'(groente, fruit en broodrestjes)Kosten ongeveer 52 euro per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.