maandag 24 januari 2011

Een vet sopje

In huidendaagse taal zou een vet sopje een cool sopje zijn, maar dat is natuurlijk klinklare onzin. Nog een vet sopje is een sopje wat gebruikt is en wat nog voldoende kracht bezit om er nog iets mee te doen. Althans zo werd dat in mijn jeugd zo genoemd. Zelfs een gebruikt sopje werd toen niet zo maar weggegooid, want er waren nog ontelbare klusjes die je daarmee kon klaren die echt geen nieuw sopje nodig hadden. Dit kon bijvoorbeeld van een afwassopje zijn, een sopje van een allesreiniger, maar ook een sopje na een handwasje. Zelfs het sop uit de wasmachine werd nog opgevangen,
Met een nog vet sopje kon je bijvoorbeeld een buitendeur afsoppen of een vloer, vieze kleding voorspoelen, het stoepje schrobben, emmers schoonmaken, bloempotten wassen, buitenmeubels afwassen enz.
Eigenlijk doe ik dat nog steeds als het sopje nog redelijk schoon is om het nog voor een ander klusje te gebruiken. Tenslotte scheelt het weer een scheutje schoonmaakmiddel en ook wat (warm) water.

7 opmerkingen:

  1. Ik gooi het meestal door het toilet. Dat is weer even schoon. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig..... Ik doe dat ook. Als het inderdaad nog redelijk schoon is, gebruik ik het voor iets anders.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik associeer een vet sopje inderdaad met vettig afwaswater!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn vette sopjes zijn echt alleen nog maar geschikt als vloerschropsopje of wcspoelsopje...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grappig, 'k gebruik ook vaak één sopje om de boel nat af te nemen en daarna hetzelfde sopje om te dweilen. Het restant van het soda/groenezeepsopje kieper ik daarna meestal in de groene kliko. Vooral zomers als ie net geleegd is.
    Die bak frist er enorm van op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Komt het door de opvoeding van onze moeders of hebben we dat gewoon in ons om een goed (vet) sopje nog ergens anders voor te gebruiken :-)
    Toch leuk om weer te lezen da tik niet de enige ben die zo omgaat met sop :-)

    Ik gooi in de zomer ook een 'gezond' sopje in de grijze vuilnisbak (niet de groene omdat ik die niet tot nauwelijks gebruik). Is inderdaad ideaal met leeggooien! De bodem is weer prachtig schoon evenals de zijkanten!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.