woensdag 12 januari 2011

Bessenstruiken stekken

In het najaar van 2010 heb ik twee grote takken van een van mijn rode aalbessenstruik plat gelegd op de aarde en verzwaard met stenen in de hoop dat daar de takken gaan wortelen. Als dat zo het geval is dan kan ik ze daar afsteken straks en heb ik weer twee kleine struikjes van aalbessen erbij.

Van een vriendin kreeg ik een leuke tip van het stekken hiervan wat ze bij toeval had ontdekt. Zij steekt takjes gewoon in de aarde en dan beginnen ze ook te wortelen. Bij gebrek aan grond had ze ze zolang in water gezet en die kregen zo ook een mooi wortelgestel.

Een goede kwalitatieve bessenstruik kost tegenwoordig ongeveer 10 euro. Bij de supermarkten wel goedkoper, maar die halen het lang niet allemaal vanwege de kwaliteit. Zelf stekken is natuurlijk veel leuker en dankbaarder! En bovendien het scheelt weer euro's! Een niet te vergeten aspect voor de consuminderaar.
Dus zowel als herinnering voor mezelf voor in het najaar onder de categorie 'Tuin' en als tip voor anderen geef ik dit hier alvast door.

2 opmerkingen:

  1. Gewoon in de grond steken, een heel rijtje dan ben je er zeker van dat een aantal het doet. Mijn man doet dat ook altijd. Vorig jaar heeft hij zelfs struiken verkocht via marktplaats

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.