donderdag 28 oktober 2010

Winkelen op zondag

Het heeft nogal wat voeten in de aarde gehad het zondags winkelen in ons dorp. Niet dat het iets met religieuze doeleinden te maken heeft gehad -we wonen in het (katholieke) zuiden- maar wel met sluwe praktijken tussen twee supers. De ene super had vergeten een verlenging aan te vragen, waardoor de andere snel de toestemming aanvroeg en kreeg en de eerste weer het nakijken had. In het begin had deze nog een maas in het net gevonden door activiteiten te organiseren op zondag, in de vorm van sjoelen. Maar dat mocht niet meer van de gemeente, gezien het aantal inwoners en zaten we opgezadeld met die ‘ene’. Ik noem bewust maar geen namen!
Eigenlijk wil ik helemaal niet winkelen op zondag. Misschien uit gewoonte omdat ik een winkelloze dag per week wel prima vind.

Ik ben twee maal op zondag geweest toen ik niet meer genoeg brood in huis had. In zo’n geval vind ik het wel prettig natuurlijk dat zo'n gelegenheid wordt geboden. Veel mensen zie je daar met een paar boodschapjes terugkomen, dus wordt het veelal gebruikt voor de noodartikelen. Het is een komen en gaan. En druk! Niet normaal. Allemaal vreemde gezichten ook. Snel auto uit, winkel in, hup winkel uit, auto weer in. Alles in snel tempo, totaal niet onthaast. Nee, laat maar, ik vind het echt niks. Puur voor nood dus en niet om even er gezellig uit te gaan.

2 opmerkingen:

  1. Het is gemakzuchtig. Maar ik moet bekennen,dat ik zo af en toe zondag om 10.00 bij de supermarkt sta voor de gewone boodschappen.. Dan is het n.l rustiger dan op vrijdag en zaterdag. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Winkelen op zondag, ik doe dat nooit.
    Mijn boodschappen haal ik door de weeks, zelfs niet eens 's avonds. Maar ik heb dan ook geen betaalde baan, en overdag genoeg tijd voor de boodschappen. En ben ik eens echt iets vergeten, ach dan improviseer ik wel, of anders zou ik altijd nog bij de buurvrouw kunnen vragen. Maar volgens mij is boodschappen doen op zondag echt iets overbodigs.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.